Святитель Феофан Затворник. Мысли на каждый день года
(Фил. 4, 4-9; Ин. 12, 1-18). Кого не было при Сретении Господа, когда Он торжественно, как царь, входил в Иерусалим, и кто не взывал тогда: "осанна Сыну Давидову"! Но прошло только четыре дня, и тот же народ, тем же языком кричал: "распни, распни Его"! Дивное превращение! Но что дивиться? Не то же ли самое делаем и мы, когда по принятии св. таин Тела и Крови Господних, чуть только выходим из церкви, - забываем все, и свое благоговение и Божию к нам милость, и предаемся по прежнему делам самоугодническим, сначала маленьким, а потом и большим, и, может быть, еще прежде четырех дней, хоть не кричим другому: "распни!", а сами распинаем в себе Господа. И все это видит и терпит Господь! Слава долготерпению Твоему, Господи!
Некоторые особенности богослужения
Этот праздник называется еще Цветоносной Неделей, а также
Вербным воскресеньем - от обычая освящать в этот день
пальмовые ветви, заменяемые у нас вербою.
Начало праздника восходит к глубокой древности. Древнейшее
указание на праздник (от III века) принадлежит Мефодию,
епископу Патарскому, который оставил поучение на этот
день. Многие песнописцы, как то: св. Андрей Критский (VII
в.), преп. Косма Маиумский и Иоанн Дамаскин (VIII в.),
Феодор и Иосиф Студиты, император Лев Философ, Феофан и
Никифор Ксанфопул (IX в.) - прославили праздник
песнопениями, которые и теперь поет Православная Церковь в
этот праздник.
Особенностью всенощного бдения является освящение
ваий (у нас освящаются ветви вербы). Это
происходит сразу после Евангелия. При помазании освященным
елеем каждому даются вайи.
Служба совершается только по Триоди. Воскресные песнопения
(в т.ч. Ангельский собор, Воскресение
Христово видевше) не поются.
После входа читаются три паремии: первая — из
Книги Бытия (49,1-2, 8-12), в
которой патриарх Иаков дает наставления своим сыновьям;
вторая – из Книги пророка Софонии (3,14-19),
где говорится о том, что Господь по Своей благости
спасает людей; третья – из Книги
пророка Захарии (9, 9-15), в которой пророк
предсказывает о торжественном входе Христа Спасителя в
Иерусалим на осляти.
Прокимен, глас 4: Из уст младенец и
ссущих совершил еси хвалу.Стих:
Господи Господь наш, яко чудно имя
Твое по всей земли.
Воскресение Христово видевше не поется. После
Евангелия во время чтения 50-го псалма совершается
каждение ваий, читается молитва на благословение ваий:
Господи Боже наш, седяй на
Херувимех, затем
окропляются ваии святой водой с произнесением слов
(трижды): Освящаются ваия сия, окроплением воды
сея священныя, во Имя Отца и Сына и Святаго
Духа.
Ваии раздаются во время помазания молящимся, которые стоят
с ними и с зажженными свечами в продолжение канона, тем
самым изображая собой древних жителей Иудеи, вышедших на
сретение Господа при входе Его во Иерусалим.
Употребление ваий и с ними свечей при богослужении
относится к древним временам, как об этом свидетельствуют
святые отцы Церкви: Иоанн Златоуст, Амвросий, Прокл и
другие. Эти зеленеющие ветви служат знамениями победы над
смертью и Воскресения Христа. Свечи, которые держат при
ваиах (вербах), означают величие и светлость торжества
Воскресения Господа и немерцающий свет блаженного
воскресения для вечной жизни.
На 9-й песни Честнейшую не поем. Вместо нее
диакон запевает начальные слова ирмоса 9-й песни канона:
Бог Господь и явися нам, и певцы продолжают:
Составите праздник и, веселящеся, приидите,возвеличим Христа, с ваиами и ветьми, песньмизовуще: благословен Грядый во Имя Господа, Спасанашего.
Прокимен праздника, глас 4: Благословен грядый во имя
Господне, Бог Господь, и явися нам. Стих:
Исповедайтеся Господеви яко благ, яко
в век милость Его.
Аллилуиа, глас 1: Воспойте
Господеви песнь нову, яко дивна сотвори Господь.Стих: Видеша вси концы земли
спасение Бога нашего.
Причастен: Благословен грядый во
имя Господне, Бог Господь, и явися нам.
Лазарева суббота и Вербное воскресение служат переходом от
Св. Четыредесятницы к Страстной седмице.
Молитвы
Тропарь священномученика Антипы
глас 4
Идольския лести упразднил еси, Антипо,/ и, диавольскую поправ силу,/ пред богоборцы дерзновенно Христа исповедал еси./ Темже со Ангельскими чины в Вышних водворяяся,/ Владыце всех славословие принося,/ и о нас молебное благодарение предлагаеши,/ благодать цельбы даруя./ Сего ради тя чтим,/ священномучениче Антипо,/ моли Христа Бога,// да спасет души наша.
Кондак священномученика Антипы
глас 4
Апостолов сопрестольник и святителей украшение/ был еси, блаженне,/ мученически прославився,/ возсиял еси, якоже солнце, всех просвещая,/ Антипо священне,/ разрушил еси безбожия нощь глубокую./ Сего ради тя почитаем,/ яко Божественнаго суща священомученика// и целеб подателя.
Тропарь святителя Варсонофия, епископа Тверского
глас 3
Возвестителю пути спасительного,/ истинный хранителю апостольских преданий,/ столпе непоколебимый, благочестия учителю/ и Православия наставниче, святителю Варсонофие,/ Владыку всех моли/ мир вселенней даровати/ и душам нашим велию милость.
Ин тропарь святителя Варсонофия, епископа Тверского
глас 4
Тихостию нрава направляемый,/ святителю Варсонофие,/ в тихое пристанище достигл еси,/ смиренномудрия ради удобно избежав сопротивных сетей,/ святою душею твоею на Небеса возлетел еси,/ идеже Христу предстоя,/ моли спастися нам, почитающим память твою.
Ин тропарь святителя Варсонофия, епископа Тверского
глас 8
По Божием законе ревнителю,/ лютый разрушителю неприязненный лести,/ яко миром, потом своим во трудех и бдениих подвизася/ посреде Казанскаго царствия,/ обитель строя боголепнаго Преображения/ и великому своему учителю Гурию последуя,/ с нимже великий союз имея духовный,/ якоже в животе, такоже и по преставлении:/ обретением честных мощей ваших во едино время/ и многими чудесы вас Бог прослави;/ и, радостию восходя в Небесныя обители,/ твердый камене веры,/ от иноплеменник многи скорби претерпел еси,/ добрый вводниче в вечную жизнь,/ в ню же, молим тя, введи ны,/ преподобне отче наш Варсонофие,/ и моли Христа Бога спастися душам нашим.
Кондак святителя Варсонофия
глас 6
Воздержанием тело духу поработив,/ душу же равноангельну сотворил еси,/ сего ради святительства саном почется,/ чисте Чистейшему предстоиши./ Моли Христа Бога, святителю,/ спасти люди твоя, святе,/ да вси вопием ти:/ радуйся, отче преподобне Варсонофие,// граду нашему Казани похвала и утверждение.
Ин кондак святителя Варсонофия, епископа Тверского
глас 5
Якоже звезда всесветлая, добродетельми сияющи, был еси,/ обогатив себе молитвою, и постом,/ и тело свое веригами удручая,/ в полоне же от иноплеменник много пострадал еси./ Непоколебим верою многая лета,/ Ангелом купно соединим,/ бесовская ополчения огорчавшие./ Последуя безмездником Косме и Дамиану,/ врачебною хитростию многий исцелил еси./ Темже ныне честное и боготрудное тело твое,/ от земленых недр обретенное,/ чудесы Господь прослави,/ исцелявши бо многонедужныя не токмо у гроба,/ но и от честных вериг/ подавши неоскудно целебныя дары приходящим с верою.
Образ был еси воздержания,/ Божественным Духом вся просветив:/ правоверия течение совершил еси,/ учением мир просветил еси/ и зловерных обличил еси смыслы,/ отче преподобне Григорие,/ Христа Бога моли даровати нам велию милость.
Тропарь преподобного Иакова Железноборовского
глас 4
Небеснаго желая,/ земная возненавидел еси/ и, взем крест свой, последовал еси Христу/ и от Него прием дарования чудес,/ исцеляти недужныя;/ но, яко имея дерзновение ко Святей Троице,/ испроси православным Христианом здравие и спасение,/ на враги же победу/ и не забуди, посещая чад своих,/ припадающих к цельбоносному гробу твоему,/ Иакове, преподобне отче наш.
Кондак преподобного Иакова Железноборовского
глас 8
Сердечная очи, досточудне, ко Господу вперив/ и телесныя страсти из корене исторгая,/ неболезненную жизнь в болезнех восприял еси, преподобне,/ болезнем же лютым даеши исцеление просящим с верою у тебе,/ темже молим тя, досточудне,/ исцели наша болезни душевныя и телесныя, да зовем ти:/ радуйся, Иакове Богомудре, отче наш.
Кондак преподобного Иоанна
глас 4
Воздержанием, отче, житие украсив,/ и плоть умертвил еси,/ темже и победил еси вражия прилоги, преблаженне,/ и прешел еси к Богу/ в безскорбный и вечный живот,/ яко достоин наследник, Иоанне,// Емуже молися спастися нам.