Самовластно
совлекохся, первым моим преступлением,
добродетелей благолепия, облекохся же в сие
абие ко мне снизхождением Твоим Слове Божий.
Не презрел бо мя еси в лютых страстех впадша,
и разбойнически на пути попрана: но всекрепкою
Твоею силою снабдев мя, заступления сподобил
еси Многомилостиве.
Мученичен:
Мученицы Господни, всяко место
освящаете, и всяк недуг врачуете: и ныне
молите, избавитися сетей вражиих душам нашим,
молимся.
Пригвожден
Господи на Кресте, Адамово рукописание
Божественным копием растерзал еси: темже
расторгни узы моя Слове, яко да Тебе хваления
жертву пожру верою, радуяся, время
благоприятное поста ныне обретый, еже всех во
спасение показал еси.
Пощения
светлостию иногда Моисей сияя, славу Божию
виде: сему поревновавши смиренная душе моя, на
Кресте распростершему длани тебе ради
благостию, делы угоди, воздержанием и
молитвою, яко да улучиши Божественное
наслаждение.
Животворящему
покланяющеся Твоему Кресту, неизреченныя к нам
безмерныя Твоея благости Христе, и тем
просветивше души, воспеваем Тя непрестанно,
просяще благодушно, радостию скончати поприще
пощения, и достигнути страсти Твоя воспети
Господи, имиже спасл еси ны.
Прокимен, псалом 98,
глас 7: Возносите Господа Бога нашего,
и покланяйтеся подножию ногу Его, яко свято
есть. Стих: Господь воцарися, да
гневаются людие.
Рече Господь:
вопль Содомский и Гоморрский умножися ко Мне,
и греси их велицы зело. Сошед убо узрю, аще по
воплю их грядущему ко Мне, совершаются: аще же
ни, да разумею. И обратившеся оттуду мужие,
приидоша в Содом: Авраам же еще бяше стояй
пред Господем. И приближився Авраам, рече:
погубиши ли праведнаго с нечестивым, и будет
праведник яко нечестивый? Аще будут пятьдесят
праведницы во граде погубиши ли я? не пощадиши
ли всего места пятидесяти ради праведных, аще
будут в нем? Никакоже Ты сотвориши по глаголу
сему, еже убити праведника с нечестивым: и
будет праведник яко нечестивый: никакоже.
судяй всей земли, не сотвориши ли суда? Рече
же Господь: аще будут в Содомех пятьдесят
праведницы во граде, оставлю весь град, и все
место их ради. И отвещав Авраам, рече: ныне
начах глаголати ко Господу моему, аз же есмь
земля и пепел: Аще же умалятся пятьдесят
праведницы в четыредесять пять, погубиши ли
четыредесяти пятих ради весь град? и рече: не
погублю, аще обрящу тамо четыредесять пять. И
приложи еще глаголати к Нему, и рече: аще же
обрящутся тамо четыредесять? и рече: не
погублю ради четыредесяти. И рече: что
Господи, аще возглаголю: аще же обрящется тамо
тридесять? и рече: не погублю тридесятих ради.
И рече: понеже имам глаголати ко Господу: аще
же обрящутся тамо двадесять? и рече: не
погублю, аще обрящутся тамо двадесять. И рече:
что Господи: аще возглаголю еще единою? аще же
обрящутся тамо десять? и рече: не погублю
десятих ради. Отыде же Господь, яко преста
глаголя ко Аврааму: и Авраам возвратися на
место свое.
Прокимен, псалом 99,
глас 6: Воскликните Господеви вся
земля. Стих: Работайте Господеви
в веселии.
Приемляй
наказание, во благих будет: храняй же
обличения, умудрится. иже хранит своя пути,
соблюдает свою душу: любяй же живот свой,
щадит своя уста: Прежде сокрушения предваряет
досаждение, прежде же падения, злопомышление.
Лучше кроткодушен со смирением, нежели иже
разделяет корысти с досадительми. Разумный в
вещех, обретатель благих: надеяйся же на
Господа, блажен. Премудрыя и разумныя злыми
наричут: сладции же в словеси, множае услышани
будут. Источник животен разум стяжавшим:
наказание же безумных зло. Сердце премудраго
уразумеет яже от своих ему уст, во устнах же
носит разум. Сотове медовнии, словеса добрая:
сладость же их исцеление души. Суть путие
мнящиися прави быти мужу, обаче последняя их
зрят во дно адово. Муж в трудех труждается
себе, и изнуждает погибель свою: строптивый во
своих устах носит погибель. Муж безумен копает
себе злая, и во устнах своих сокровиществует
огнь. Муж строптивый разсылает злая, и
светильник льсти вжигает злым, и разлучает
други. Муж законопреступен прельщает други, и
отводит их в пути неблаги. утверждаяй очи
свои, мыслит развращенная, грызый же устне
свои, определяет вся злая: сей пещь есть
злобы. Венец хвалы старость: на путех же
правды обретается. Лучше муж долготерпелив
паче крепкаго, [и муж разум имеяй паче
земледельца великаго:] удержаваяй же гнев,
паче вземлющаго град. В недра входят вся
неправедным: от Господа же вся праведная.
Лучше укрух хлеба с сластию в мире, нежели дом
исполнен многих благих, и неправедных жертв с
бранию. Раб смыслен обладает владыки
безумными: в братиях же разделит [имение] на
части. Якоже искушается в пещи сребро и злато:
тако избранная сердца у Господа. Злый
послушает языка законопреступных: праведный же
не внимает устнам лживым. Ругаяйся убогому,
раздражает Сотворшаго его: радуяйся же о
погибающем, не обезвинится: милуяй же
помилован будет. Венец старых чада чад:
похвала же чадом отцы их. верному весь мир
богатство, неверному же ниже пенязь. Не
приличны суть безумному устне верны, ниже
праведному устне лживы. Мзда благодатей
наказание употребляющим: и аможе аще
обратится, успеет. Иже таит обиды, ищет любве:
а иже ненавидит скрывати, разлучает други и
домашния. Сокрушает прещение сердце мудраго:
безумный же биемь не чувствует [ран].
Прекословия воздвижет всяк злый: Господь же
ангела немилостна послет нань. Впадет
попечение мужу смысленну: безумнии же
размышляют злая. Не воздает злая за благая, не
подвигнутся злая из дому его. Власть дает
словесем начало правды: предводительствует же
скудости пря и брань. Иже судит праведнаго
неправедным и неправеднаго же праведным нечист
и мерзок у Господа. Вскую бяше имение
безумному, стяжати бо премудрости безсердый не
может. иже высок творит свой дом, ищет
сокрушения: остроптеваяй же учитися, впадет в
злая. На всякое время друг да будет тебе,
братия же в нуждах полезни да будут.
И прочее последование
Преждеосвященных, в немже причащаемся и святых
Христовых Таинств. На трапезе же ядим елей и
вино пием, труда ради бденнаго. В Студитове же
Уставе повелевает сухо ясти всю тую неделю,
паче иных, яко дние плача суть, а не
праздника: в сих бо убо пети должно есть и
Аллилуиа. Во святыя же горы
Типице разсуждает, на святых мученик 40, на
Предтечевы главы обретение, и в среду
Крестопоклонную, и на Великий канон, и на
Неседальное, ясти два варения с елеем, и
испивати по две чаши вина. Сия же
назнаменовахом любви вашей от обоих, да
произволяяй спастися, благоугоднейшее пред
Богом избирает.
Подобает ведати, яко аще
случится Благовещение Пресвятыя Богородицы в
сей день, поется последование Великаго канона
прежде, с понедельника во вторник, сиречь в
понедельник вечера. Праздник же бывает
непреложный.
Простерл еси
Христе длани на Древе, исцеляя язву Адамову,
язвами Твоими. Темже молю Тя: язвы моя исцели,
яже наложи души моей льстец, и сподоби в
молитве и посте, Спасе, угодити Тебе.
[Дважды.]
Зрящи Тя Христе,
Всенепорочная Мати, мертва на Кресте
простерта, вопияше: Сыне Мой, собезначальный
Отцу и Духови, кое неизреченное смотрение Твое
сие, имже спасл еси пречистых рук Твоих Щедре,
создание.
Кресте, миру
хранителю, демонов прогонителю, тя стяжавших
во всем предстательство необоримое сподоби
пощения прейти прочее, совестию чистою,
исправляя души наша пред Христом, древо
благословенное. [Дважды.]
Чистая Дево и
Честная, ангелов славо, егда предстояла еси
Кресту Сына и Бога Твоего, не терпящи зрети
поругания врагов, взывала еси болящи матерски:
како терпиши, о Человеколюбче, всех прещения?
Слава долготерпению Твоему.
Ирмос:
Просветивый сиянием пришествия
Твоего:
Прострый небо яко
кожу, простерл еси длани на Кресте Иисусе
преблагий: темже молю Тя, простерта мя
вражиими искушении, ущедри.
Уснул еси на
Кресте Иисусе преблагий, бодрость спасения нам
подая лежащим Господи, в дольнейшей погибели:
темже Тя верою славим.
Страсти Твоея
видети день, сподоби рабы Твоя провещенны
сердца светлостию, и живоносное Твое Спасе
Воскресение, поющия державу Царствия
Твоего.
Богородичен:
Зрящи Тя воздвижена на Кресте Всечистая
восклицаше уязвляема утробою, и глаголаше: за
милосердие Господи Твоих щедрот, страдати
претерпел еси, всем подаяй безстрастие.
Ирмос: От нощи
утренююща Человеколюбче:
На Кресте руце
Твои Человеколюбче распростерл еси, и гвоздьми
пригвоздиша, и ребра копием прободоша иудее, и
терпиши вся Христе, да мы спасемся.
Древа снедию умре
иногда Адам, паки же обрете Древом крестным
жизнь, имже щедрот наслаждается пищи внутрь
рая.
Троичен: Едину
Естеством Тя Троице воспеваю, безначальную,
несозданную, начальственную, царственную,
пресовершенную Единицу, Бога, и Свет, и Жизнь,
Зиждителя миру.
Богородичен: В
преестественном Твоем рождестве Чистая, законы
естества Тобою разрешаются яве: ибо безсеменно
раждаеши превечнаго Бога, от Отца
рожденнаго.
Слава Тебе Боже
наш, слава Тебе.
Крест, копие, и
гвоздия Твоя почитаем Владыко: теми бо от тли
нас избавил еси, Твоею страстию Христе,
обезсмертствовавшихся.
Ирмос: От нощи
утренююща, Человеколюбче, просвети молюся, и
настави и мене на повеления Твоя, и научи мя
Спасе, творити волю Твою.
Ирмос: Чуда
преестественнаго:
Притупил еси
лукаваго Спасе, жала, пригвожден гвоздьми на
Древе, терновным венцем одеялся еси укоризны,
искореняя преступления терние. Темже
воспевающе Тебе зовем: да благословит тварь
вся Господа, и превозносит во вся веки.
Простерл еси на
Кресте Христе длани, человечество собирая к
Твоему познанию, и копием Твоим ребром
пробостися претерпел еси, источив нам источник
спасения, воспевающим: да благословит тварь
вся Господа, и превозносит во вся веки.
Струями
благоутробия Твоего Христе Щедре, очисти мое
сердце, греховным угрызением осквернившееся, и
реки умиления источити сподоби мя Христе
Иисусе, да зову Тебе: да благословит тварь вся
Господа, и превозносит во вся веки.
Богородичен:
Стамну Тя Божественную, манну имущую
Божества, познахом Отроковице, ковчег и
трапезу и свещник престол Божий и палату, и
мост, преводящий к Божественной жизни, поющия:
да благословит тварь вся Господа, и
превозносит во вся веки.
Ирмос: Отроков
песнь:
Распинается
Христос, и оживляемь аз пою со отроки:
благословите дела Господня Господа и
превозносите Его во веки.
Мир от тли
распятием Твоим избавивыйся, поет со отроки:
благословите дела Господня Господа и
превозносите Его во веки.
Благословим Отца,
и Сына, и Святаго Духа, Господа.
Троичен: Троице
равнославимая, пресущная Единице, Отче, и
Сыне, и Душе, спаси верою поющия Тя.
Богородичен:
Рождеству Чистыя Богородицы покланяюся,
поя со отроки: благословите дела Господня
Господа, и превозносите Его во веки.
Слава Тебе Боже
наш, слава Тебе.
Пою Твой Крест,
имже спасл мя еси Христе, поя со отроки:
благословите дела Господня Господа, и
превозносите Его во веки.
Ирмос: Отроков
песнь воспоим Христу, поюще с ними: да
благословит вся тварь Господа, и превозносит
во вся веки.
Ирмос: Образ
чистаго:
Виде Илиа Господа
в тонце ветре, истончив первее плоть молитвами
и постом: емуже поревновавши душе моя, отвержи
сладости дебельства, яко да узриши
желаемаго.
На древо вознес
первее Моисей змия Спасе, воображаше Твое
воздвижение, еже на Кресте Преблагий: имже
ядовитыя злобы змиевы, избавил еси вся языки
покланяющияся Тебе.
Во гробе уныния
лежа, отягчающий имея камень недоумения:
присноживотнаго не разумея, Спасе слова
Твоего, и страха Твоего не чувствуя, ущедри мя
и спаси Твоею благостию, Многомилостиве.
Богородичен: Всех
превышшая Владычице, страстей мя злобы вышша
покажи, славяща Тя всеистинную Богородицу, и
поюща Рождество Твое Чистая, непостижением,
Богорадованная, почитаемое.
Ирмос:
Безсеменнаго зачатия:
Распинаешися, и
спасаеши мя: умираеши, и оживляеши мя. О
благоутробия, о человеколюбия Твоего! кто
виде, кто слыша, Владыку за раба приемлюща
смерть поносную? Но слава неизреченней
благости Твоей Господи.
Солнце яко виде
Тя распинаема, зайде: како бо сияло бы,
укоризну видя Зиждителя своего? яко и тварь
вся преклоняема, распинателем вопияше молчащи:
яко Ты Бог еси всех, аще и плотию
страстен.
Троичен: Единаго
единородителю, единороднаго Сына Отче: и едине
единаго свете, света сияние: и единый едине
единаго Бога, Святый Душе, Господа Господь,
воистинну сый: о Троице Единице Святая, спаси
мя богословяща Тя.
Богородичен: Чудо
рождества Твоего удивляет мя Всенепорочная,
како зачинаеши безсеменно необыменнаго? рцы,
како девствуеши, рождши яко Мати? Еже паче
естества верою приемь, Рожденному поклонися:
елика хощет бо, и может.
Слава Тебе Боже
наш, слава Тебе.
Нас ради подъят
Твой кийждо уд страсть: ударение, глава:
ланиты, заушение: руце, пригвождение, и ребра
копие: изряднее же Крест. Но слава
неизреченному благоутробию Твоему Спасе
наш.
Ирмос:
Безсеменнаго зачатия Рождество
несказанное, Матере безмужныя нетленен Плод,
Божие бо Рождение обновляет естества. Темже Тя
вси роди, яко Богоневестную Матерь православно
величаем.
С разбойники на
Кресте пригвоздивыйся Христе Боже, и язвою
Твоею человеческое естество исцеливый, не
презри мене, в мысленныя путедержатели, и в
разбойники безплотныя впадшаго, и добродетели
от них совлеченнаго, и люте уязвеннаго, ни от
единаго же от преподобных исцелитися
возмогшаго: исполу бо мертв есмь, кратчайший
имея жизни останок, на Тя имеяй едину надежду,
мертвым живот подающаго: но обвяжи ми струпы,
Твою искапав мне благость, едине
Человеколюбче.
Мученичен: Что вы
наречем святии? херувимы ли? яко на вас почил
есть Христос. серафимы ли? яко непрестанно
прослависте Его. ангелы ли? тела бо
отвратистеся. силы ли? действуете бо чудесы.
Многая ваша имена, и большая дарования, молите
спастися душам нашим.
О преславнаго
чудесе! о таинства новаго! о ужаснаго
начинания! Дева глаголаше, на Кресте Тя яко
виде, посреде двою разбойнику обешена, Егоже
неболезненно ужасно породи, плакаше глаголющи:
увы Мне Чадо любезнейшее, како Тя лютый народ
и неблагодарный ко Кресту пригвозди?
На 1-м часе, кафисмы
несть. На 3-м часе, кафисма 19. На 6-м часе,
20.
Препетый еси
Христе Боже наш, поколебаяй землю, за еже
обратити и спасти живущия на ней: и паки
утверждаяй ю за Свою благость и неизреченное
благоутробие, молитвами Богородицы помилуй
нас.
Прокимен, псалом 100,
глас 4: Милость и суд воспою Тебе
Господи. Стих: Пою и разумею в
пути непорочне.
Тако глаголет
Господь Бог, Святый Израилев, Сотворивый
грядущая: вопросите Мене о сынех Моих, и о
дщерех Моих, и о делех руку Моею заповедите
Мне. Аз сотворих землю и человека на ней, Аз
рукою Моею утвердих небо, Аз всем звездам
заповедах. Аз возставих его с правдою царя, и
вси путие его правы. сей созиждет град Мой, и
пленение людей Моих возвратит, не по мзде, ни
по даром, рече Господь Саваоф. Тако глаголет
Господь Саваоф: утрудися Египет, и купли
Ефиопския, и Саваимстии мужи высоцыи к тебе
прейдут, и тебе будут раби, и в след тебе
пойдут связани узами ручными, и прейдут к
тебе, и поклонятся тебе, и в тебе помолятся,
яко в тебе Бог есть, и рекут: несть бога разве
Тебе. Ты бо еси Бог, и не ведехом, Бог
Израилев Спас. Постыдятся и посрамятся вси
противящиися ему, и пойдут в студе:
обновляйтеся ко Мне острови. Израиль спасается
от Господа спасением вечным: не постыдятся, ни
посрамятся даже до века ктому.
Прокимен, псалом 101,
глас 4: Господи услыши молитву мою, и
вопль мой к Тебе да приидет. Стих:
Не отврати лица Твоего от мене.
На 9-м часе кафисмы
несть.