|
ПРАВОСЛАВИЕ.RU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Неделя 5-я по Пасхе, о самаряныне. |
Во время оно, во едину от суббот, Мариа Магдалина прииде заутра, еще сущей тме, на гроб, и виде камень взят от гроба: |
Во время оно, в первый день недели Мария Магдалина приходит ко гробу рано, когда было еще темно, и видит, что камень отвален от гроба. |
Тече убо и прииде к Симону Петру и к другому ученику, егоже любляше Иисус, и глагола има: взяша Господа от гроба, и не вем, где положиша Его. |
Итак, бежит и приходит к Симону Петру и к другому ученику, которого любил Иисус, и говорит им: унесли Господа из гроба, и не знаем, где положили Его. |
Изыде же Петр и другий ученик, и идяста ко гробу, |
Тотчас вышел Петр и другой ученик, и пошли ко гробу. |
Течаста же оба вкупе: и другий ученик тече скорее Петра и прииде прежде ко гробу, |
Они побежали оба вместе; но другой ученик бежал скорее Петра, и пришел ко гробу первый. |
И приник виде ризы лежаща: обаче не вниде. |
И, наклонившись, увидел лежащие пелены; но не вошел во гроб. |
Прииде же Симон Петр вслед его, и вниде во гроб, и виде ризы (едины) лежаща |
Вслед за ним приходит Симон Петр, и входит во гроб, и видит одни пелены лежащие, |
И сударь, иже бе на главе Его, не с ризами лежащ, но особь свит на единем месте. |
и плат, который был на главе Его, не с пеленами лежащий, но особо свитый на другом месте. |
Тогда убо вниде и другий ученик, пришедый прежде ко гробу, и виде, и верова: |
Тогда вошел и другой ученик, прежде пришедший ко гробу, и увидел, и уверовал. |
Не у бо ведяху Писания, яко подобает Ему из мертвых воскреснути. |
Ибо они еще не знали из Писания, что Ему надлежало воскреснуть из мертвых. |
Идоста же паки к себе ученика. |
Итак ученики опять возвратились к себе. |
Воскресение Христово: трижды. Псалом 50. И прочее.
Таже каноны: Пасце со ирмосы и с Богородичны, на 6: Преполовению, на 4: и самаряныни, на 4. Катавасиа: Воскресения день:
Канон Пасце, глас 1.
Песнь 1. Ирмос: Воскресения день:
Другий канон Преполовению. Глас 8. Творение Андреа Критскаго.
Песнь 1.
Ирмос: Море огустил еси:
Языцы восплещите, евреи восплачите, животодавец бо Христос, узы адовы расторже, и мертвыя воскреси, и недуги исцели словом: Сей есть Бог наш, давый жизнь верующим во имя Его.
Чудо показал еси, воду в вино прешедшую, во Египте реки преложивый Владыко в кровь, и мертвыя воскресил еси, знамение сие второе скончав. Слава Спасе несказанному Твоему совету: слава истощанию Твоему, имже обновил еси нас.
Струя приснотекущая сый Господи жизни истинныя, Ты еси воскресение наше: хотя трудился еси Спасе мой, и волею вжаждался еси, законом естества повинуяся, и в Сихарь шед плотию, воды просил еси у самаряныни пити.
Богородичен: Едина вместила еси Зиждителя Твоего Богородительнице во чреве, и плотию родила еси неизреченно, и Дева пребыла еси, ничтоже девству осквернившуся. Сего Чистая, яко Сына Твоего и Бога непрестанно моли о стаде Твоем присно.
Ин, канон самаряныни. Творение Иосифово. Глас 4.
Песнь 1.
Ирмос: Поразивый Египта, и фараона мучителя погубивый в мори, люди спасл еси из работы Моисейски поющия песнь победную: яко прославися.
Погребенный воста, Собою воздвиже род человеческий: да радуется тварь вся и мысленнии днесь облацы да кропят правду яве.
Крест вольный плотию приим, тридневен воскресл от мертвых, адова сокровища Живоначальниче Господи истощив, и извед окованныя души.
Зраком блистающася мироносицы видевше ангела, страхом бежаша от гроба: Христово же востание уведевше, и возвестити тщатся учеником.
Покрываяй водами превыспренняя Господи, вода жизни сый, самаряныни, просящей Твоея честныя воды, подал еси разумевшей благоутробие Твое.
Слава: Троичен:
О Троице, верою Тя чистою славящих, Отче, Сыне и Душе, яко Творец всех спасай, и очищение даруй нам грехов, яко Преблагий.
И ныне: Богородичен:
Радуйся, престоле огненный. Радуйся, свещниче всезлатый. Радуйся, Света облаче. Радуйся, палато Слова, и умная трапезо, хлеб жизни достойно Христа носившая.
Песнь 3.
Ирмос: Утвердися сердце мое:
Не иже на лице суд судите иудее, уча глаголаше Владыка, егда прииде во святилище, якоже писано есть, преполовившуся законному празднику.
Не иже на лице суд судите иудее: Христос бо прииде, Егоже нарицаху пророцы от Сиона грядуща и мир взывающа.
Аще и словесем не веруете иудее, делом веруйте Владыки: что прельщаетеся, отметающеся Святаго, Егоже написа в законе Моисей?
Богородичен: Един от Троицы сый быв, плоть виделся еси, не преложь Господи существа, ниже опалив Рождшия нетленное чрево, Бог сый весь и огнь.
Ин.
Ирмос: Утвердися сердце мое в Господе, дающем молитву молящемуся, яко лук сильных изнеможе, и немощствующии препоясашася силою.
Волею на Древо вознеслся еси Слове, и зрящее распадахуся камение, и тварь преклоняшеся вся, и мертвии из гробов, якоже от сна востаху.
С душею Тя пришедша ко аду Слове, видевше вся души праведных, от вечных уз отрешахуся, песнословяще яже паче ума силу Твою.
Что чудитеся? что во гробе вы ищете с миром жены, Владыку? Воста, и мир совоздвиже, ангел блистаяйся мироносицам вещаше.
Жизнь сый Господи, и источник безсмертия, сел еси при источнице Щедре, и Твоих премудрых вод исполнил еси самаряныню просящую, и поющую Тя.
Слава: Троичен:
Един над всеми в Троице Бог поется, Отец и Сын и Божественный Дух, Егоже страхом славят небеснии чинове, ясно вопиюще: Свят, Свят, Свят еси Господи.
И ныне: Богородичен:
Несказанно заченши во утробе Твоей всех Бога, Дево Мати, паче мысли и слова родила еси, пребывши Дева яко прежде рождества, Богоневесто.
Кондак Преполовению, и икос.
Седален самаряныни, глас 4.
Подобен: Вознесыйся:
Да радуется небо, да ликовствуют земная, яко Христос от Девы явився яко Человек, избави из истления все человечество Своею смертию: чудесы же возсиявый жене самаряныне воды просящей, подает источник исцелений, яко един безсмертен.
Слава, и ныне: глас 4. Подобен:
Премудрости подателю и Владыко, празднику законному предстал еси, во святилищи сед учил еси, глаголя сице всем: грядите жаждущии, пийте воду, юже Аз ныне подаю, еюже жизни от Бога и пищи насладитеся вси человецы.
Песнь 4.
Ирмос: Пророк Аввакум:
Аще мессии подобает приити: Мессиа же Христос есть, беззаконнии, что не веруете Ему? Се прииде, и свидетельствует, яже Той творит: воду вино сотвори, разслабленнаго словом стягну.
Не разумеюще писаний, прельщаетеся вси вы евреи беззаконнии: воистинну бо прииде Христос, и всех просвети, и в вас показа многая знамения, и чудеса, и всуе отрицаетеся истиннаго живота.
Едино дело показах вам, и вси уже дивитеся, взываше иудеем Христос. Вы обрезуете и в субботу человека, рече: Мене же что оклеветаете прочее, воздвигшаго словом разслабленнаго?
Дела сотворих многая, и коего ради дела камением биете Мя? Иудеем Христос, обличая, взываше: еда зане человека здрава всего словом сотворих, не судите на лице человецы.
Ин.
Ирмос: Услышах Боже слух Твой, и убояхся, разумех дела Твоя, и ужасохся, Господи: яко Твоего хваления исполнь земля.
Небеса да веселятся, да празднует тварь вся, воста Господь, и явися всем премудрым апостолом Своим.
Пожерта бысть смерте твоя сила, Христу умершу, мертвии яко от чертогов, востанием Сего от гробов изыдоша.
Что рыдаете, о жены? что с миры ищете Безсмертнаго? Воста, якоже рече, мироносицам глагола ангел.
Самаряныни Господи, просившей подал еси воду, ведение державы Твоея: темже во веки не вжаждет воспевающи Тя.
Слава: Троичен:
О Троице пресущная, Отче, и Слове, и Божественный Душе, единосильне, собезначальне! Спаси нас всех верою воспевающих Тя.
И ныне, Богородичен:
Неопалимую купину Тя законоположитель, зряше древле, Даниил же гору святую смотряше, едина Дево Мати Владычице.
Песнь 5.
Ирмос: Господи Боже наш, мир:
Чудесы украсил еси апостолы Твоя, дивесы возвеличил еси ученики, во всем мире прославив Спасе наш, и дав им Царствие Твое.
Вся просветиша земли концы ученицы, чудесы и ученьми, и различными образы слово проповедавше, Христе Спасе, Царствия Твоего.
Хвалу возсылаем Царствию Твоему, пение же Тебе приносим, нас ради на земли явившемуся, и мир просветившему, и Адама воззвавшему.
Богородичен: Бысть чрево Твое святая трапеза, имущая небесный хлеб: от негоже всяк ядый не умирает, якоже рече всех Богородительнице Питатель.
Ин.
Ирмос: Возсияй ми Господи свет повелений Твоих, яко к Тебе дух мой утренюет, и поет Тя: Ты бо еси Бог наш, и к Тебе прибегаю Царю мира.
Гроб Твой святый достигше уранше мироносицы, блистающася видеша юношу и ужасошася, Твоему научившеся востанию Христе.
Смерть умертвися, ад пленися, сущии во узах свободишася Христовым Воскресением, возрадуимся и руками восплещим, празднующе светло.
Апостоли взыграйте, и ангели ликуйте, земнороднии вси возрадуйтеся: Господь воскресе, тля испровержеся, и печаль преста, и ликовствует Адам.
Источник сый Господи жизни, воду оставления и разумения даровал еси, жене просившей древле самаряныне. Темже воспеваем неизреченныя щедроты Твоя.
Слава: Троичен:
Единицу триипостасную, Троицу единосущную, Отца, Слова, и Духа Святаго, нераздельна Естеством Бога единаго почитаем, Творца и Господа и Владыку всех.
И ныне: Богородичен:
Тя дверь непроходимую, и село невозделанное и ковчег манну носящий, и ручку, и свещник, и кадильницу невещественнаго угля, именуем Чистая.
Песнь 6.
Ирмос: Яко воды морския:
Вся содержай концы, возшел еси Иисусе, и учил еси во святилищи народы слову истины, празднику преполовляющуся, якоже Иоанн вопиет.
Дело Отчее совершил еси, делы уверил еси словеса Твоя, исцеления совершая Спасе, и знамения, разслабленнаго исправляя, прокаженныя очищая, и мертвыя воскрешая.
Безначальный Сын начало бысть, прием еже по нам вочеловечися, и посреде праздника учаше, глаголя: притецыте ко источнику приснотекущему, жизнь почерпите.
Богородичен: Деву по рождестве поем Тя, Деву и Матерь славим Тебе едину, Чистая Богоневесто Отроковице, из Тебе бо воистинну Бог воплотися, обновив нас.
Ин.
Ирмос: Да не погрузит мене буря водная, ниже пожрет мене глубина: отвержен бо есмь во глубины сердца морскаго зол моих. Тем зову яко Иона: да взыдет от тли зол живот мой к Тебе Боже.
На Кресте Тя беззаконнии пригвоздиша, и копием прободоша Христе, и Иосиф благообразный Тя погребе в новом гробе: из негоже со славою воскрес, совоскресил еси Спасе, всю тварь поющую державу Твою.
Вереи и врата Владыко, сильно сокрушил еси адовы, и воскресл еси яко Бог, и срет, радуйтеся, рекл еси женам, и сих рещи послал еси учеником: воста Живот, и виден бысть, просвещаяй концы.
Что плачете? что носите яко смертному жены мира? Воста Христос, вопияше древле блистаяйся вельми, явлейся юноша, тщи плащаницы оставив: шедше возвестите другом Его востание.
Струя сый Господи жизни независтная, и бездна милости Блаже, путешествовав седиши близ кладязя клятвеннаго, и самаряныни вопиял еси: даждь Ми воду пити, яко да приимеши оставления воды.
Слава: Троичен:
Пою Отца безначальна, и Сына сопрестольна, и Духа единосущна верно, едино Существо, и Естество и славу, и едино Царство Бога всех и Творца, Содержителя всего, со безплотными силами.
И ныне: Богородичен:
Деву едину рождшую, и утробу нетленну соблюдшу поем Тя Чистая, престол Господень, и дверь, и гору, и мысленный свещник, чертог всесветлый Божий, и сень славы яве, ковчег же и ручку и трапезу.
Кондак, глас 8.
Подобен: Яко начатки:
Верою пришедшая на кладязь самаряныня, виде Тя премудрости воду, еюже напоившися обильно, Царствие вышнее наследова вечно, яко приснославная.
Икос:
Чистая таинства услышим, Иоанну нас учащу, в Самарии бывшая: како жене беседоваше Господь, воду просив, Иже воды в сонмища их собравый, Иже Отцу и Духу сопрестольный: прииде бо ищай образ Свой, вечно яко приснославный.
Синаксарь Минеи.
Таже настоящий.
Стихи: Воду прияти пришедши тленную жено:
Живую почерпаеши, еюже скверны душевныя омываеши.
В тойже день, в Неделю пятую по Пасце, самаряныни праздник празднуем: понеже в той Христос Мессию Себе яве исповедоваше, еже есть Христос [или помазан]: меса бо у еврей, елей. Сего бо ради мню и в средопентикостную седмицу учинен бысть. И яко в прежде тоя убо Недели в купели чудодействует, в сей же над Иаковлим студенцем, к жене беседуя Христос, иже студенец сам Иаков ископа, и дарова Иосифу сыну своему: изрядно бо бе место сие, идеже и близ сущу горы Соморы, самаряне населяху грады многи. В Сихарь же приходит Христос, идеже обитавшу древле Иакову, с Диною дщерию своею, и с сынми, Сихем сын Еморов Хоррей возжеле ея, и насилив бысть с нею. И оттуду братия тоя раздражившеся на ревность зело, внезапу вшедше в град, вкупе вся убивают, и того Сихема, и отца его Емора. Обитает убо тамо Иаков, и настоящий студенец ископа. Не самаритяне же прежде обитаху у тоя горы, но исраильтяне Богу приразившеся, Факею царствующу, первым пленом и вторым, ассириом пришедшим под дань сих подложиша: и помале Осию царствующу, прилагаются к ефиопляном: еже уведев Ассирийский царь, преселяет я в Вавилон. На оном же месте различным языком жити повеле: но Бог львы на иноплеменники оныя пущает. Царь же Ассирийский паки уведев сие, священники от иудей тем посылает, [еще бо тамо бяху плененнии,] яко да и Божия законы приимут. И от идол убо скоро отскочиша. Едины же пятеры книги Моисеовы прияша, отметающеся пророк, и прочаго Писания. Сии и самаряне зовоми бяху, яко от горы Соморы: и ненавидими бяху еврейми, от пленения возвращающимися, зане исполу иудействоваху, и не ядяху с ними, мерзостны я непщующе. Темже и Христа самарянина многажды нарицаху, яко некая от законных убо презирающа и разрушающа, якоже они. Приходит убо в Сихарь Господь, и трудився от путешествия, седе о часе шестом дне. Жена же некая от града прииде почерпсти воды, учеником отшедшим на куплю пищи: просит убо воды Иисус. Она же не прикасатися предлагает, позна бо Его и от гласа, и от одежды. Он же возводит ю, духовную воду принося в среду, юже неоскудную и чистительную показует: Дух бо воде и огню присно уподобляется. Жена же неотступно прилежащи не имети Оному воду таковую, за еже почерпала не носити, и студенцу быти глубоку приглаголет. Таже и на праотца Иакова возносит слово, яко сам студенец ископа: и он, и овцы его от него пияху, богатое отсюду источнику представляющи, и еже инако благопотребну и студену. Христос убо не больша Себе глаголет Иакова, да не жену устрашит, но о воде глаголет, представляя отсюду тоя предоброе: пияй от воды оноя никакоже вжаждет. Просит же воды жена, Он же глаголет своего ей мужа пригласити, яко твердейших словес требующи разумения. Она же отричется не имети мужа. Ведый же вся, глаголет: добре рекла еси, пять бо имела еси, якоже закон повелевает, и егоже ныне имаши шестаго яко беззаконно оному сбывающая, несть ти муж. Нецыи убо пять мужей, пять книг Моисеовых непщеваша быти, яже самаряне приемляху: шестаго же та словеса Христова, яже не быша еще оная: ибо не у благодать излияна бе. Друзии же, данныя пять законы от Бога, иже в раи, и по изгнании, иже при Нои, иже при Аврааме, иже при Моисеи. Шестый же Евангелие, еже и еще не имяше. Суть же иже и пять чувствий глаголют. Отвещавает Ему жена, Пророка Его именующи. Таже вопрошает Его и о горе, где подобает кланятися, в Соморе ли, или во Иерусалиме. Не мняху бо самаряне, яко совершенно везде Богу быти, но тамо пребывати точию Богу, идеже и поклоняхуся, в Гаризе яве горе, за еже тамо датися благословению от Бога. Или зане тамо первый Авраам жертвенник водрузи Богу, якоже иудеи паки глаголаху: во Иерусалиме подобает покланятися единому Богу. Темже иже и отвсюду в праздник тамо собирахуся. Христос же отвещавает, от иудей глаголя спасение мирови: обаче рече, Бог невещественный есть, и покланятися сподобльшиися, не в жертвах уже поклонятся, но в дусе и истине. Или и сице Бога познают, не единаго, но в Дусе Святом и Сыне, Той бо истина. Жена паки глаголет: слышим от Писаний, яко Мессиа грядет, еже есть Христос. Иисус же глаголет: Аз есмь, благонравие жены разумев. Ведаша же самаряне и о Мессии от Моисейских книг, изряднее же от сего: еже Пророка вам возставит Господь Бог, и от иных многих. Кончавшейся же беседе, и ученицы приходят, и крайнему удивляются схождению, како с женою глаголаше? Обаче же моляху Его ясти, купно убо за еже потрудитися, и за времене знойное. Он же о вечной пищи тем глаголет человеческаго яве спасения, и яко подобает им пророческия труды пожати. Но жене во град достигшей, и яже о себе сказавшей, вси воздвигшеся, и ко Христу приходят веровавше: яко не бы жена себе порекла, аще не бы велико что разумела. И мольбу излиявше, Тому пребыти у них во дню двою, умоляют Его. И пребыв, множайша содея чудеса, яже убо от множества во Евангелии не писашася. Сия же есть самаряныня, последи от Христа Фотиниа именованная, яже и мучения венцем увязеся при Нероне кесаре, и с седмию своими сыны, по мнозе озлоблении, и строгании, и сосцу отрезании, сокрушении рук, и тростей тонких под ногти влагании, и олова напоении, и иных безчисленных мук истязании, наконец от двою финику привязании и расторгнутии. Ведомо же буди, яко студенца онаго горлище, сиречь устие, царь Иустиниан честне оттуду принес, в Божия Слова великом храме святыя Софии положи: но и камень, на немже Христос седя самаряныни беседоваше, и доселе обоя пребывают пред папертом от востока, в храм входящим на левой стране, всяк недуг исцеляюща, паче же от огневиц страдати приключающимся, и трясавицею болящим, очищают же и отгонят и чарования бываемая. Твоея мученицы Фотинии молитвами, Христе Боже, помилуй нас. Аминь.
Песнь 7.
Ирмос: Халдейская пещь:
Плотски потрудился еси упокоение всех, волею вжадался еси, источниче чудес: воды просил еси, воду жизни Иисусе возвещаяй.
Самаряныни Господи жене беседовал еси, обличая безумие беззаконных евреов: она убо верова Сына Тя быти Божия, сии же отвергошася.
Хлеб ядуще Плоти Господни, и Кровь приемлюще ребра Владычня, обновлением Духа да жительствуим, живуще благодатию.
Богородичен: Во чреве Твоем вместила еси невместимое Слово, от Твоих сосец доила еси мирови Питателя, на объятии носила еси Творца нашего Богородительнице Чистая.
Ин.
Ирмос: Не предаждь нас до конца имене Твоего ради, и не разори завета Твоего, и не отстави милости Твоея от нас, Господи Боже отец наших, препетый во веки.
Со беззаконными Христе Щедре волею вменился еси, во время божественныя страсти: и сия видящи колебашеся земля, и камение вседетельным мановением распадашеся непостижиме, и восташа мертвии иже от века.
С душею сшед во страны преисподния ада, возвел еси мужеством связанныя вся, яже от века смерть прият, горький мучитель, вопиющия Тебе: Иисусе Боже, слава Твоему страшному смотрению.
С мертвыми что вы ищете Живущаго во веки? Воста, якоже рече: се якоже видите праздны плащаницы истощен гроб, явлейся глаголаше мироносицам юноша: скоро шедше рцыте апостолом.
Вода еси жизни, вопияше Христу самаряныня: напой мя убо Слове жаждущую всегда Твоея Божественныя благодати, яко да не ктому, Иисусе Господи, неведения содержуся зноем, но проповедую Твоя величия.
Слава: Троичен:
Отца, и Сына, и Божественнаго воспеваем Духа, нераздельную Троицу Естеством сущую, разделенну Лицы, едино существо, срасленное, безначальное, Творца всех, Бога: Егоже вси небеснии поют чинове.
И ныне: Богородичен:
По рождестве страшнем, Дева чиста сохранилася еси, святая Богородице: темже Тя вси ангельстии лицы, и человечестии роди вси, немолчными воспевают гласы, вместилище чистое Невместимаго.
Песнь 8.
Ирмос: Ангели и небеса на престоле:
Приидите видите людие, на престоле славы воспеваемаго, от людей беззаконных хулимаго, и видяще, пойте во пророцех Мессию предреченнаго.
Ты еси воистинну Христос, в мир сей пришедый из негоже спасение, и оставление отеческих согрешений Ты еси воистинну живот в Тя веровавшим.
Премудрость Божия, преполовившуся празднику, якоже писано есть, во святилищи предста, и учаше: яко воистинну Сей бяше Мессиа Христос, Имже спасение.
Богородичен: Како родила еси, рцы, от Отца безлетно просиявша и со Святым Духом воспеваемаго? или яко весть един благоволивый из Тебе родитися, Богородице.
Ин.
Ирмос: Всяческая Владыко премудростию составил еси земли же паки утвердил еси, якоже веси, дно, основанием водрузивый на водах безмерных: тем вси вопием воспевающе: благословите дела Господня непрестанно Господа.
Смерть претерпел еси, едине Безсмертне волею, ада пленил еси, врата медная стерл еси Царю Небесный, и отъял еси узники от века тамо сущия, воспевающия державу непрестанно Твоея благости.
Вознеслся еси Долготерпеливе волею на Древо, и камение распадеся, и солнце угасе, и завеса церковная раздрася, и земля поколебася, и потрепета всепосмеянный ад, и вся узники разреши.
Явился еси Господи, во тме седящим, Свет сый незаходимый, и Живот всех. Темже Тя яко виде праведных сонм, взыграся Слове, и возопи: пришел еси вся от уз разрешити, поющия державу Твою.
Близ сел еси источника, в час Спасе шестый, и самаряныни воду живую подал еси, и разума воды за многое благоутробие. С неюже вси вопием воспевающе: благословите дела Господня непрестанно Господа.
Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа.
Троичен: Отца безначальна, Сына собезначальна поем, и Духа Святаго, Бога единаго трое, неслиянна, непресекома, Содетеля всех, единосильную державу, самовластную, и вопием: благословите дела Господня, непрестанно Господа.
И ныне: Богородичен:
Углем очищается Исаиа, предпроповедуя мысленнаго угля, воплощаема Дево из Тебе паче мысли, опаляюща человеков вся вещныя грехи, и обожающа за милосердие естество наше Всенепорочная.
Таже: Хвалим благословим, покланяемся Господеви:
И катавасиа. Честнейшую: не стихословится.
Песнь 9.
Ирмос: Чужде матерем:
Празднику преполовляющуся иудейскому, возшел еси Спасе мой во святилище Твое, и научал еси всех: чудяхуся же иудеи, и откуду Сей весть писмена не научився, глаголаху.
Исцеления дарований Избавитель мой источая, сотворяше чудеса и знамения, прогоня недуги, целя немощствующия: но иудеи бесновахуся множеством чудес Его.
Плотский иудей по плоти разумеваяй, помышляяй писанная, Писанием претыкается, противу падает же паки Духом истины: мы же сие отринувше мудрствуим духовная.
Богородичен: Вместила еси во чреве Твоем Дево Мати, единаго от Троицы Христа Жизнодавца: Егоже поет вся тварь, и трепещут горнии престоли, Того моли Всеблаженная спасти души наша.
Ин.
Ирмос: Сотвори державу мышцею Своею, низложи бо сильныя со престол, и вознесе смиренныя Бог Израилев, в нихже посети нас Восток с высоты, и направил ны есть на путь мира.
Се виден бысть живот всех Христос, повешен волею на Древе: и сия видящи земля потрясеся, и многа святых восташа яве телеса усопших, и узохранильница адова поколебася.
Красен из гроба яко Жених от чертога изшел еси, смерти разоривый мучительство Христе, и адовы вереи сокрушивый силою Божественною, и востания Твоего, светом умным просветивый мир.
Поставим вси ныне лики духовныя, и да зовем: Господь воскресе. Да радуется земля, да веселится небо, облацы да кропят нам правды тучи, празднующим светло и Христа поющим.
Жизнь живущих, источник благих Господь, богатно источаяй воду учений, вопиет жене: подаждь Ми воду пити, яко да подам ти воду, грехов твоих источники изсушающую.
Слава: Троичен:
Свет един нераздельно, трисолнечная Единица, безначальный Отец, Сын, и Дух, Божество едино, Жизнь и всех Творец. Того воспоим вернии со безплотными, трисвятыми песньми священнословяще.
И ныне: Богородичен:
Свету бывши жилище Чистая, озари зеницы души моея, омраченныя многими козньми врага, и видети сподоби ясно от Тебе возсиявший Свет паче мысли, чистым сердцем.
Ексапостиларий воскресный: Плотию уснув:
Слава: самаряныни.
Подобен: Жены:
В Самарию пришел еси Спасе мой Всесильне, и жене беседовав просил еси воды пити, евреем воды источивый из камене несекомаго, юже к вере совосприял еси и ныне жизни наслаждается на небесех вечно.
И ныне: Преполовению. Подобен:
Преполовившуся пришел еси празднику Человеколюбче во святилище, и глаголал еси: жажды исполненнии ко Мне приидите, и почерпите воду живую и питающую. Еюже пищи, и благодати, жизни же безсмертныя насладитеся вси.
На хвалитех, Всякое дыхание: поставим стихов 8: и поем настоящия стихиры воскресны, глас 4:
Крест претерпевый и смерть, и воскресый из мертвых Всесильне Господи, славим Твое Воскресение.
Крестом Твоим Христе, от древния клятвы свободил еси нас, и смертию Твоею естество наше мучащаго диавола упразднил еси: востанием же Твоим радости вся исполнил еси. Темже вопием Ти: воскресый из мертвых Господи, слава Тебе.
Твоим Крестом Христе Спасе, настави нас на истину Твою, и избави нас от сетей вражиих, воскресый из мертвых, возстави ны падшияся грехом, простер руку Твою Человеколюбче Господи, молитвами святых Твоих.
Отеческих Твоих недр не разлучився, Единородный Слове Божий, пришел еси на землю за человеколюбие, Человек быв непреложен, и Крест и смерть претерпел еси плотию, безстрастный Божеством: воскрес же из мертвых, безсмертие подал еси роду человеческому, яко един Всесилен.
Ины стихиры анатолиевы, глас тойже:
Смерть приял еси плотию, нам безсмертие ходатайствуя Спасе, и во гроб вселился еси, да нас от ада свободиши, воскресив с Собою: пострада убо яко Человек, но воскрес яко Бог. Сего ради вопием: слава Тебе Жизнодавче Господи, едине Человеколюбче.
Камение распадашеся Спасе, егда на лобнем Крест Твой водрузися, устрашишася адовы вратницы, егда во гробе яко мертв положен был еси: ибо смертную упразднивый крепость, умершим всем нетление подал еси Воскресением Твоим Спасе, Жизнодавче Господи, слава Тебе.
Ины самогласны самаряныни. Глас 3.
Стих: Наляцы, и успевай, и царствуй, истины ради, и кротости, и правды.
Да радуется днесь светло небо и земля, яко Христос явися воплощаемь яко Человек, да Адама измет от клятвы всеродна, и удивляется чудесы в Самарию пришед: жене же беседоваше воды прося, Иже облаки водами одеваяй. Темже вси вернии поклонимся, нас ради волею Обнищавшему, благоутробным советом.
Глас 6.
Стих: Возлюбил еси правду, и возненавидел еси беззаконие.
Тако глаголет Господь самаряныни: аще бы еси ведала дар Божий, и Кто есть глаголяй тебе, даждь Ми воды пити, ты бы просила у Него, и дал бы ти пити, да не вжаждешися во веки, глаголет Господь.
Слава: глас тойже:
Источник живоначалия Иисус Спас наш, ко источнику пришед патриарха Иакова, пити прошаше воды от жены самаряныни. Сей же неприобщительное иудеом прирекшей, мудрый Зиждитель приводит ю, сладкими глаголы, паче к прошению присносущныя воды, юже и приимши всем проповеда рекущи: приидите, видите сокровенных видца и Бога, пришедшаго плотию, за еже спасти человека.
И ныне: Преблагословенна еси: Славословие великое. И отпуст.
Слава, и ныне: Стихира евангельская, глас 7:
Се тьма, и рано, и что у гроба Марие стоиши, многую тьму имеющи в разуме, в нейже, где положен бысть, вопрошаеши, Иисус? Но виждь срищущася ученики, како плащаницами и сударем Воскресение обретоша, и помянуша яже о сих писания. С нимиже и имиже и мы веровавше, воспеваем Тя Жизнодавца Христа.
И поучение Студитово, и час 1. И конечный отпуст.
На Литургии
изобразительна, блаженна гласа, глас 4:
Древом Адам рая бысть изселен: Древом же крестным разбойник в рай вселися. Ов убо вкуш, заповедь отверже Сотворшаго: ов же сраспинаемь, Бога исповеда таящагося, помяни мя, вопия, во Царствии Твоем.
Распныйся и воскресый яко силен из гроба тридневен, и первозданнаго Адама воскресивый едине Безсмертне: и мене на покаяние обратитися Господи, сподоби от всего сердца моего, и теплою верою присно взывати Ти: помяни мя Спасе во Царствии Твоем.
Воистинну воскресе Христос, и свидетельствует гроб, к вам законопреступницы: ибо гробная Своя оставль, воскресе тридневно. Камень запечатася, и пред гробом стражие предстояху: ад пленися, смерть умертвися, не украден бысть Христос: веруйте с нами Воскресению.
Воскресшаго из мертвых, и адову державу пленившаго, и видима женами мироносицами, радуйтеся, глаголющаго, вернии умолим, от истления избавити души наша, зовуще всегда разбойника благоразумнаго гласом к Нему: помяни и нас во Царствии Твоем.
И от канона самаряныни, песнь 3: и праздника, песнь 6.
По входе тропарь воскресен: и праздника Преполовения: Слава, кондак самаряныни: И ныне: Преполовения.
Прокимен, глас 3: Пойте Богу нашему, пойте, пойте Цареви нашему, пойте. Стих: Вси языцы восплещите руками, воскликните Богу гласом радования.
Апостол в Деяниих, зачало 28. [Деян. 11, 19 – 26, 29 – 30.]
Во дни оны, разсеявшиися апостоли от скорби, бывшия при Стефане, проидоша даже до Финикии и Кипра и Антиохии, ни единому же глаголюще слово, токмо иудеем. |
Во дни оны, рассеявшиеся апостолы от гонения, бывшего после Стефана, прошли до Финикии и Кипра и Антиохии, никому не проповедуя слово, кроме иудеев. |
Бяху же нецыи от них мужие кипрстии и киринейстии, иже, вшедше во Антиохию, глаголаху к еллином, благовествующе Господа Иисуса. |
Были же некоторые из них кипряне и киринейцы, которые, придя в Антиохию, говорили еллинам, благовествуя Господа Иисуса. |
И бе рука Господня с ними: многое же число веровавше обратишася ко Господу. |
И была рука Господня с ними, и великое число, уверовав, обратилось к Господу. |
Слышано же бысть слово о них во ушию церкве сущия во Иерусалиме, и послаша Варнаву преити даже до Антиохии: |
Дошел слух о сем до церкви Иерусалимской, и поручили Варнаве идти в Антиохию. |
Иже пришед и видев благодать Божию, возрадовася и моляше всех изволением сердца терпети о Господе: |
Он, прибыв и увидев благодать Божию, возрадовался и убеждал всех держаться Господа искренним сердцем; |
яко бе муж благ и исполнь Духа Свята и веры. И приложися народ мног Господеви. |
ибо он был муж добрый и исполненный Духа Святаго и веры. И приложилось довольно народа к Господу. |
Изыде же Варнава в Тарс взыскати Савла, и обрет его, приведе его во Антиохию: |
Потом Варнава пошел в Тарс искать Савла и, найдя его, привел в Антиохию. |
Бысть же им лето цело собиратися в церкви, и учити народ мног, нарещи же прежде во Антиохии ученики, Христианы. |
Целый год собирались они в церкви и учили немалое число людей, и ученики в Антиохии в первый раз стали называться Христианами. |
От ученик же, по елику кто имеяше что, изволиша кийждо их на службу послати живущим во Иудеи братиям, |
Тогда ученики положили, каждый по достатку своему, послать пособие братьям, живущим в Иудее, |
еже и сотвориша, пославше к старцем рукою Варнавлею и Савлею. |
что и сделали, послав собранное к пресвитерам через Варнаву и Савла.
|
Аллилуиа, глас 4: Наляцы, и успевай, и царствуй, истины ради и кротости, и правды. Стих: Возлюбил еси правду, и возненавидел еси беззаконие.
Евангелие от Иоанна, зачало 12. [Ин. 4, 5 – 42.]
Во время оно, прииде Иисус во град Самарийский, глаголемый Сихарь, близ веси, юже даде Иаков Иосифу сыну своему: |
Во время оно, приходит Иисус в город Самарийский, называемый Сихарь, близ участка земли, данного Иаковом сыну своему Иосифу. |
Бе же ту источник Иаковль. Иисус же труждься от пути, седяше тако на источнице: бе же яко час шестый. |
Там был колодезь Иаковлев. Иисус, утрудившись от пути, сел у колодезя. Было около шестого часа. |
Прииде жена от Самарии почерпати воду. Глагола ей Иисус: даждь Ми пити. |
Приходит женщина из Самарии почерпнуть воды. Иисус говорит ей: дай Мне пить. |
Ученицы бо Его отшли бяху во град, да брашно купят. |
Ибо ученики Его отлучились в город купить пищи. |
Глагола Ему жена самаряныня: како Ты жидовин сый от мене пити просиши, жены самаряныни сущия, не прикасают бо ся жидове самаряном. |
Женщина самарянская говорит Ему: как ты, будучи иудей, просишь пить у меня, самарянки? ибо иудеи с самарянами не сообщаются. |
Отвеща Иисус и рече ей: аще бы ведала еси дар Божий, и Кто есть глаголяй ти: даждь Ми пити: ты бы просила у Него, и дал бы ти воду живу. |
Иисус сказал ей в ответ: если бы ты знала дар Божий и Кто говорит тебе: дай Мне пить, то ты сама просила бы у Него, и Он дал бы тебе воду живую. |
Глагола Ему жена: господи, ни почерпала имаши, и студенец есть глубок: откуду убо имаши воду живу? |
Женщина говорит Ему: господин! тебе и почерпнуть нечем, а колодезь глубок; откуда же у тебя вода живая? |
Еда Ты болий еси отца нашего Иакова, иже даде нам студенец сей, и той из него пит, и сынове его, и скоти его? |
Неужели Ты больше отца нашего Иакова, который дал нам этот колодезь и сам из него пил, и дети его, и скот его? |
Отвеща Иисус и рече ей: всяк пияй от воды сея вжаждется паки: |
Иисус сказал ей в ответ: всякий, пьющий воду сию, возжаждет опять, |
а иже пиет от воды, юже Аз дам ему, не вжаждется во веки: но вода, юже Аз дам ему, будет в нем источник воды текущия в живот вечный. |
а кто будет пить воду, которую Я дам ему, тот не будет жаждать вовек; но вода, которую Я дам ему, сделается в нем источником воды, текущей в жизнь вечную. |
Глагола к Нему жена: господи, даждь ми сию воду, да ни жажду, ни прихожду семо почерпати. |
Женщина говорит Ему: господин! дай мне этой воды, чтобы мне не иметь жажды и не приходить сюда черпать. |
Глагола ей Иисус: иди, пригласи мужа твоего и прииди семо. |
Иисус говорит ей: пойди, позови мужа твоего и приди сюда. |
Отвеща жена и рече Ему: не имам мужа. Глагола ей Иисус: добре рекла еси, яко мужа не имам: |
Женщина сказала в ответ: у меня нет мужа. Иисус говорит ей: правду ты сказала, что у тебя нет мужа, |
пять бо мужей имела еси, и ныне, егоже имаши, несть ти муж: се воистинну рекла еси. |
ибо у тебя было пять мужей, и тот, которого ныне имеешь, не муж тебе; это справедливо ты сказала. |
Глагола Ему жена: Господи, вижу, яко пророк еси Ты: |
Женщина говорит Ему: Господи! вижу, что Ты пророк. |
Отцы наши в горе сей поклонишася: и вы глаголете, яко во Иерусалимех есть место, идеже кланятися подобает. |
Отцы наши поклонялись на этой горе, а вы говорите, что место, где должно поклоняться, находится в Иерусалиме. |
Глагола ей Иисус: жено, веру Ми ими, яко грядет час, егда ни в горе сей, ни во Иерусалимех поклонитеся Отцу: |
Иисус говорит ей: поверь Мне, что наступает время, когда и не на горе сей, и не в Иерусалиме будете поклоняться Отцу. |
Вы кланяетеся, егоже не весте: мы кланяемся, егоже вемы, яко спасение от иудей есть: |
Вы не знаете, чему кланяетесь, а мы знаем, чему кланяемся, ибо спасение от иудеев. |
Но грядет час, и ныне есть, егда истиннии поклонницы поклонятся Отцу духом и истиною: ибо Отец таковых ищет покланяющихся Ему: |
Но настанет время и настало уже, когда истинные поклонники будут поклоняться Отцу в духе и истине, ибо таких поклонников Отец ищет Себе. |
Дух есть Бог: и иже кланяется Ему, духом и истиною достоит кланятися. |
Бог есть дух, и поклоняющиеся Ему должны поклоняться в духе и истине. |
Глагола Ему жена: вем, яко Мессиа приидет, глаголемый Христос: егда Той приидет, возвестит нам вся. |
Женщина говорит Ему: знаю, что придет Мессия, то есть Христос; когда Он придет, то возвестит нам все. |
Глагола ей Иисус: Аз есмь, глаголяй с тобою. |
Иисус говорит ей: это Я, Который говорю с тобою. |
И тогда приидоша ученицы Его, и чуждахуся, яко с женою глаголаше: никтоже бо рече: чесо ищеши? или: что глаголеши с нею? |
В это время пришли ученики Его, и удивились, что Он разговаривал с женщиною; однако ж ни один не сказал: чего Ты требуешь? или: о чем говоришь с нею? |
Остави же водонос свой жена, и иде во град, и глагола человеком: |
Тогда женщина оставила водонос свой и пошла в город, и говорит людям: |
приидите, и видите Человека, Иже рече ми вся, елика сотворих: еда Той есть Христос? |
пойдите, посмотрите Человека, Который сказал мне все, что я сделала: не Он ли Христос? |
Изыдоша же из града, и грядяху к Нему. |
Они вышли из города и пошли к Нему. |
Между же сим моляху Его ученицы Его, глаголюще: Равви, яждь. |
Между тем ученики просили Его, говоря: Равви! ешь. |
Он же рече им: Аз брашно имам ясти, егоже вы не весте. |
Но Он сказал им: у Меня есть пища, которой вы не знаете. |
Глаголаху убо ученицы к себе: еда кто принесе Ему ясти? |
Посему ученики говорили между собою: разве кто принес Ему есть? |
Глагола им Иисус: Мое брашно есть, да сотворю волю Пославшаго Мя и совершу дело Его. |
Иисус говорит им: Моя пища есть творить волю Пославшего Меня и совершить дело Его. |
Не вы ли глаголете, яко еще четыри месяцы суть, и жатва приидет? Се глаголю вам: возведите очи ваши, и видите нивы, яко плавы суть к жатве уже: |
Не говорите ли вы, что еще четыре месяца, и наступит жатва? А Я говорю вам: возведите очи ваши и посмотрите на нивы, как они побелели и поспели к жатве. |
И жняй мзду приемлет, и собирает плод в живот вечный, да и сеяй вкупе радуется, и жняй: |
Жнущий получает награду и собирает плод в жизнь вечную, так что и сеющий и жнущий вместе радоваться будут, |
о сем бо слово есть истинное, яко ин есть сеяй, и ин есть жняй: |
ибо в этом случае справедливо изречение: один сеет, а другой жнет. |
Аз послах вы жати, идеже вы не трудистеся: инии трудишася, и вы в труд их внидосте. |
Я послал вас жать то, над чем вы не трудились: другие трудились, а вы вошли в труд их. |
От града же того мнози вероваша в Онь от самарян, за слово жены свидетельствующия, яко рече ми вся, елика сотворих. |
И многие самаряне из города того уверовали в Него по слову женщины, свидетельствовавшей, что Он сказал ей все, что она сделала. |
Егда убо приидоша к Нему самаряне, моляху Его, да бы пребыл у них: и пребысть ту два дни. |
И потому, когда пришли к Нему самаряне, то просили Его побыть у них; и Он пробыл там два дня. |
И много паче вероваша за слово Его: |
И еще большее число уверовали по Его слову. |
Жене же глаголаху, яко не ктому за твою беседу веруем: сами бо слышахом, и вемы, яко Сей есть воистинну Спас миру, Христос. |
А женщине той говорили: уже не по твоим речам веруем, ибо сами слышали и узнали, что Он истинно Спаситель мира, Христос.
|
Вместо Достойно: поем ирмос: Светися, светися:
Причастен: Тело Христово: Другий: Хвалите Господа с небес:
Служба святаго Минеи поется на Повечерии.
{зри} Подобает ведати, яко служба самаряныни поется 4 дни: в Неделю, в четверток, в пяток, и в субботу. В понедельник убо, и во вторник, поется служба Преполовению и в среду отдается: поем якоже и на самый праздник, кроме входа и чтений.
Источник: http://pravoslavnyi.narod.ru/