Святитель Феофан Затворник. Мысли на каждый день года
(2 Тим. 3, 10-15; Лк. 18, 10-14). Вчера учило нас Евангелие неотступности в молитве, а ныне учит смирению или чувству бесправности на услышание. Не присваивай себе права на услышание, но приступай к молитве, как никакого внимания недостойный, и дающий себе дерзновение отверзть уста и вознести молитву к Богу по одному безпредельному к нам бедным снисхождению Господа. И на мысль да не приходит тебе: я то и то сделал; подай же мне то-то. Все, что бы ты ни делал, почитай должным; ты должен был все то сделать. Если бы не сделал, подвергся бы наказанию, а что сделал, тут не за что награждать, ничего особенного не явил ты. Вон фарисей перечислил свои права на услышание, и вышел из церкви ни с чем. Худо не то, что он так делал, как говорил; так и следовало ему поступать, а худо то, что он выставил то, как особенное нечто, тогда как сделавши то и думать о том не следовало. - Избави нас, Господи, от этого фарисейского греха! Словами редко кто так говорит, но в чувстве сердца редко кто не бывает таким. Ибо отчего плохо молятся? Оттого, что чувствуют себя и без того в порядке находящимся перед Богом.
Некоторые особенности богослужения
Начало Постной Триоди.
Воскресная служба Октоиха совершается вместе со службой
Триоди.
Свое наименование эта подготовительная неделя получила
оттого, что на ней читается Евангельская притча о мытаре и
фарисее (Лк. 18,10-14), из которой, по
изображению притчи, видим, что мытарь вышел из храма
более оправданным, чем фарисей.
Начиная с Недели о мытаре и фарисее и во
все последующие подготовительные недели Великого
поста к песнопениям Октоиха присоединяются стихиры и
канон из Триоди Постной.
На утрени, начиная с Недели о мытаре и фарисее и кончая
5-ой неделей Великого поста, в воскресные дни после
Евангелия и пения Воскресение Христово
видевше и чтения 50-го псалма поются покаянные
тропари, в которых покаянное чувство выражается с
особой силой, поразительностью и глубиной.
Тропари на Бог Господь - воскресный
(дважды), Славаи ныне –
Богородичен воскресный по гласу Славы.
По Уставу поются Непорочны, т.е. 118-й псалом (17-я
кафизма) и сразу после него тропари «Ангельский
собор…». В приходской практике вместо
Непорочных на воскресных всенощных бдениях обычно поется
полиелей.
Поются степенны и прокимен
текущего, 1-го гласа: Ныне воскресну, глаголет
Господь, положуся во спасение, не обинюся о нем.
Стих: Словеса Господня, словеса чиста.
После чтения 50-го псалма поются покаянные тропари. На
Слава: Покаяния отверзи ми двери
(вместо: Молитвами апостолов). На И
ныне: На спасения стези (вместо:
Молитвами Богородицы). Затем: Помилуй мя.
Боже и Множество содеянных мною
лютых. Положенная здесь воскресная стихира,
глас 6-й: Воскре́с Иису́с от
гро́ба, отменяется, так как она заменяется
особой стихирой Триоди, глас 6-й:
«Мно́жества соде́янных…».
В основу первого тропаря - Покаяния отверзи ми
двери - положена притча о мытаре: из нее
заимствуются все сравнения для изображения покаянного
чувства. В основу второго тропаря - На спасения
стези - положена притча о блудном сыне; а в
основу третьего: Множество содеянных мною
лютых - предсказания Спасителя о Страшном суде. Как
видим, эти покаянные тропари тесно связаны с
Евангелием, которые читаются в подготовительные
воскресенья к Великому посту (о мытаре и Фарисее, о
блудном сыне и о Страшном суде).
Пустынный житель, и во плоти Ангел,/ и чудотворец явился еси, богоносе отче наш Макарие,/ постом, бдением, молитвою Небесная дарования приим,/ исцеляеши недужныя и души верою приходящих ти./ Слава Давшему тебе крепость,/ слава Венчавшему тя,// слава Действующему тобою всем исцеления.
Кондак преподобного Макария Великого
глас 1
Блаженную жизнь скончав в житии с мученическими лики,/ в земли кротких достойно водворяешися, богоносне Макарие,/ и пустыню, якоже град, населив, благодать приял еси от Бога чудес,// темже тя почитаем.
Тропарь преподобного Макария, диакона Печерского
глас 7
От юности Христа усердне возлюбив, вдался еси Тому весь, яко непорочна жертва, и иго Его благое на себе взем, работал в нем, всечестне Макарие, спешне, темже убо молим тя: молися о душах наших.
Кондак преподобного Макария, диакона Печерского
глас 4
Вдавшагося Христу Богу на служение от младенства и Тому
во иночестве и диаконстве послуживша священнолепно, восхваляем тя любовию, Макарие священне, и молим: яко имый дерзновение, моли Христа Бога о нас, поющих тя.
Тропарь преподобного Макария, постника Печерского
глас 4
Бывший нестяжателем Христа ради и Того за многия твоя добродетели в сердце твое вселивый, блаженне Макарие, молися о нас, поющих тя.
Кондак преподобного Макария, постника Печерского
глас 2
Вышних ища, нижних не стяжал еси и нестяжание, яко колесницу огненну к небеси, себе уготовав, со Ангелы жити сподобился еси, Макарие славне, с нимиже Христа Бога моли о всех нас.
Рим, отечество твое, оставив, в пустыню вселился еси, и тамо, в пусте месте обрет жилище себе, отбегл еси суеты мира сего, и в безмолвнем пристанищи добре направлял еси себе ко Господу. Сего ради и мы, чтущии тя, притекающе, молим тя, отче Макарие: моли о нас Господа, да помилует нас в день судный.
Отечество твое, ветхий Рим, оставив, во страну Российскую пришел еси, преподобне, и в пустыне блатней вселився, тамо пристанище тихое ко спасению обрел еси и безмолвное житие благоугодно провождал еси, направляя себе ко Господу молитвами непрестанными. Сего ради Христос тя возлюби и чудесы прослави, отче Макарие, явив тя пастыря добра словеснаго стада Своего. Темже и мы, притекающе к тебе, умильно глаголем: моли Прославльшаго тя спастися душам нашим.
От Рима возсиял еси, якоже звезда пресветлая, преподобне отче наш Макарие, и в пустыни вселився, просветил еси чистым житием твоим верно притекающия к тебе. Темже и мы, прославляюще светлую память твою, вопием ти: радуйся, преподобне отче Макарие.
Якоже пресветлая звезда, от Рима возсиял еси, преподобне, и Богом наставляемь, Российскую страну светом чудес твоих озарил еси духовно, созывая верный к мощем твоим, от нихже исцеления недужным подаеши. Темже молимся тебе: научи нас, отче, твоему богоразумию и уврачуй недуги наша душевныя и телесныя, да зовем ти: радуйся, преподобне отче Макарие.
Тропарь святителя Марка Эфесского
глас 8
Православия наставниче, новшеств противоборниче,/ степень веры, Церкве светильниче,/ учителей Богодухновенная печате, Марко всемудре,/ писании твоими вся просветил еси, цевнице духовная,// моли Христа Бога спастися душам нашим.
Кондак святителя Марка Эфесского
глас 8
Иоанна Евгеника: Богословов Богомудрая писания,/ яко Богоглагольник истинен, прием в сердцы,/ исхождение Духа Святаго возвестил еси, яко должно есть, приснохвальне,/ и всесвятый запечатлел еси Символ,/ сего ради поем:// радуйся, Марко Богоглаголиве.
Кондак святителя Марка Евгеника, архиепископа Ефесского
глас 4. Мануилово
Премудрыми словес твоих исплетении, всеблаженне,/ всякая уста хульная заградил еси/ и верныя Боговещании просветил еси чести Троицу в тождестве естества.
Тропарь преподобного Саввы Сторожевского
глас 8
Пустыни явился еси доброе прозябение, преподобне:/ от юности бо изволил еси чистое житие, духовному твоему учителю последуя,/ и того учением ум к Небесным вперив,/ и стаду твоему премудр наставник показался еси;/ тем и Христос яко пресветла тя светильника чудесы обогати,/ Савво, отче наш,// моли спастися душам нашим.
Кондак преподобного Саввы Сторожевского
глас 2
Господним желанием распалився,/ страсти плотския воздержанием оттряс,/ Божественнаго света незаходимое светило явился еси,/ чудес лучами всех просвещаеши,/ притекающих к мощем твоим,// Савво преподобне, отче наш.
Тропарь блаженного Феодора Христа ради юродивого, Новгородского
глас 8
Иже на земли Христа ради волею в буйство преложився,/ мира сего красоты отнюд возненавидел еси/ и, плотская играния увядив постом и жаждею и на земли леганием,/ от зноя же и студени, от дождя и снега/ и от прочил воздушныя тягости никогдаже уклонился еси,/ душу же очистил еси добродетельми, яко злато в горниле,/ отче преблаженне Феодоре,/ и ныне на Небесех предстойши Престолу Пресвятыя Троицы,/ но яко имея дерзновение многое,/ моли Христа Бога спастися душам нашим.
Тропарь блаженного Феодора Христа ради юродивого, Новгородского
глас 4
Православно проповедав, изъяснил еси догматы, Бога милостива сотвори, и Его ради во юродство претворися, и шибание великое сотворил еси, и снег и зной приим на своем телеси, по преставлении же своем даеши многа исцеления с верою приходящим к раце мощей твоих: сего ради вопием ти, Феодоре блаженне, моли Христа Бога непрестанно о всех нас.
Ин тропарь блаженного Феодора Христа ради юродивого, Новгородского
глас 8
На земли Христа ради в буйство преложився,/ мира сего красоты отнюд возненавидел еси,/ плотская взыграния увядив,/ от дождя и снега и от прочия воздушныя тягости никогда же уклонился еси,/ от неразумных человек поругание, радуяся, претерпел еси,/ подобяся Творцу твоему и вопия:/ Господи, не постави им греха сего;/ душу же предочистил еси, яко злато в горниле,/ и сию Христос прият/ и, яко светозарную звезду, Своей славе причастну содела./ Предстоя ныне Святей Троице, преблаженне Феодоре,/ моли за град же и люди,/ почитающия любовию пречестную память твою.
Кондак блаженного Феодора Христа ради юродивого, Новгородского
глас 8
Вышния красоты желая,/ нижния сладости и телесная одеяния тощно оставил еси/ и нестяжание паче суетнаго мира возлюбил еси,/ ангельское житие проходя, скончался еси, Феодоре блаженне,/ с нимиже Христа Бога моли непрестанно о всех нас.
Кондак блаженного Феодора Христа ради юродивого, Новгородского
глас 3
Яко злато в горниле, Феодоре блаженне, мира сего красоту отнюд возненавидев, плоть свою зноем и жаждою увядил еси и от прочия воздушныя тягости никогда же уклонился еси, и сего ради волею в юродство претворися, Феодоре блаженне.