В четверг вечером совершается утреня Великого Пятка с чтением 12-ти Евангелий Святых Страстей Господа нашего Иисуса Христа.
Литургия св. Василия Великого.
Некоторые особенности богослужения
В этот день в богослужении воспоминаются четыре важнейших
события из жизни Христа Спасителя: Тайная Вечеря, на
которой Господь установил новозаветное таинство св.
Евхаристии; омовение ног ученикам в знак глубокого
смирения и любви к ним; молитва в саду Гефсиманском и
предательство Иисуса Христа Иудою на страдания и смерть.
Накануне, в среду вечером совершается малое повечерие и
утреня с 1-м часом.
После Аллилуиа и стихов обычных постовых трижды
поется особым напевом тропарь Егда славнии
ученицы.
Кафизм нет. Тотчас после тропаря – возглас диакона:
И о сподобитися нам, и читается Евангелие
После 50-го псалма сразу поется канон одного из лучших
православных гимнографов св. Косьмы
МаиумскогоСеченое
сечется с припевом к тропарям
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе. В этом
каноне тема установления Таинства Евхаристии
раскрывается через ветхозаветный образ Премудрости,
созывающей всех на трапезу. Вторая тема канона -
умовение ног Тем, Который сотворил "езера и
источники моря". И, конечно, в каноне
продолжается тема предательства Иуды и последних
наставлений Господа Своим ученикам.
Честнейшую не поем, но поем ирмос 9-й песни.
Диакон запевает перед иконой Божией Матери начальные слова
ирмоса: Странствия Владычня, а хор продолжает:
и безсмертныя трапезы....
По 9-й песни 3-жды поется ексапостиларий Чертог Твой - тот же, что пелся в
первые три дня Страстной седмицы. Эти слова четыре
дня подряд трижды звучали на каждой утрене, готовя
нас к богослужению Великого Четверга, к участию в
Тайной Вечере.
Особенностью 1-го часа является чтение
после Богородична часа паремии из книги пророка Иеремии, в
которой изображается кротость Божественного Страдальца и
злоба Его врагов. Чтение паремии предваряется и
заключается пением прокимнов: тропарь пророчества,
прокимен, паремия и еще один
прокимен.
К часам присоединяются изобразительные,
после которых служится Литургия свт. Василия
Великого,соединенная с вечерней.
Литургия
Великого Четверга - это одна из тех Литургий, на которых
нет Херувимской песни. Вместо нее в этот
день трижды поется Вечери Твоея
тайныя - дважды до
перенесения Святых Даров, третий раз - после
перенесения Даров.
Вместо причастного стиха и стиха: Тело Христово
приимите (при причащении народа), и вместо: Да
исполнятся уста наша также поется песнь:
Вечери Твоея
тайныя, в которой содержится обличение Иуды
и исповедание благоразумного разбойника.
После заамвонной молитвы в кафедральных соборах в этот
день совершается Чин омовения ног.
В Великий Четверг совершается также
Мироварение и освящение мира, его
совершает Патриарх после Великого входа.
Четверг Страстной седмицы Великого поста. Утреннее
богослужение. Воспоминание Тайной Вечери. Вечерня с
Литургией Василия Великого. Хор Сретенского монастыря.
Запись 2010г.
Скачать
(MP3 файл. Продолжительность 100:57 мин. Размер 48.5 Mb)
Вечернее богослужение. Воспоминание Святых спасительных
Страстей Господа нашего Иисуса Христа. Утреня с чтением
12-ти Страстных Евангелий. Хор Сретенского монастыря.
Скачать
(MP3 файл. Продолжительность 182:41 мин. Размер 87.7 Mb)
Молитвы
Тропарь праведного Василия, мученика и страстотерпца, Мангазейского чудотворца
глас 8
Богатство видев чистыя души твоей, Василие,/ украсти тщашеся праведных враг,/ подусти господина твоего,/ иже покраденнаго ради богатства своего предав тя судии,/ и от того неповинне многия претерпел еси муки,/ непобедим пребыв до смерти./ Тем, яко приемый венец страдания от всех Владыки,/ моли всем от напастей свободным быти,/ чтущим любовию святую память твою.
Ин тропарь праведного Василия Мангазейского
глас 8
Яко пресветлое солнце,/ возсиял еси чудесы своими в Сибирстей стране,/ в Мангазейских пределех,/ новый мучениче, неповинный страдальче, святе Василие!/ За чистоту душевную и телесную пострадал еси от лютаго врага/ распадением и немилосердием господина своего/ и от начальствующаго бо ту градскаго неправеднаго судии,/ и муки неповинно претерпел еси,/ и кровь свою святую пролиял еси,/ желая вечнаго Царствия Небеснаго./ Сего ради Христос Бог венча тя мученическими венцы на Небеси/, и на земли прослави,/ и Своим Божиим промыслом повеле земли самой от недр своих/ гроб, и тело твое, и срачицу, обагренную кровию твоею, израсти нетленно./ И ныне притекающим к тебе с верою и везде призывающим святое имя твое/ полезная вся, и грехов оставление, и телесем здравие подавай,/ чтущим верою святую память твою,/ и моли Христа Бога спастися душам нашим.
Ин тропарь праведного Василия Мангазейского
глас 8
От града Ярославля Божиим смотрением/ в страну Сибирскую пришедшаго/ и за целомудрие от господина своего/ в Мангазеи пострадавшаго,/ блаженнаго Василия почтим,/ егоже Христос Бог мученическим венцем венча на Небеси,/ нетлением и чудесы прослави на земли./ Ты же, честный страдальче,/ предстательством своим страну нашу в мире сохрани/ и молися о спасении душ наших.
Кондак праведного Василия Мангазейского
глас 4
Страдание совершив, святе,/ погребения же честнаго не сподобився,/ в тинное место ввержен/ и попираемь был еси от мимоходящих,/ но Бог прослави мощи твоя чудесным явлением, Василие,/ прославляяйся во святых Своих,/ даяй страдальцем венец нетленный.
Ин кондак праведного Василия Мангазейского
глас 4
Иже новый в мученицех неповинный страдальче,/ святе Василие, преревновал еси Иосифу Прекрасному и Моисею Угрину во искушениих,/ за чистоту душевную и телесную/ муки неповинно претерпел если./ Сих ради прослави тя Бог,/ и святыя твоя мощи, по явлению твоему,/ от Мангазеи к Енисею во обитель Святыя Троицы/ ту сущим настоятелем принесошася/ и подают исцеления с верою приходящим/ и везде призывающим святое имя твое./ Страстотерпче святый,/ моли Христа Бога/ о православном народе нашем/ и о всех воех наших,/ победу и одоление нам на всех/ непросвещенных иноязычных людех даровати, споборствуя/, и от междоусобныя брани спастися всем моли.
Ин кондак праведного Василия Мангазейского
глас 4
Просветися Божественною благодатию, Боголюбче,/ целомудрием и терпением течение свое мученически скончал еси,/ темже и по смерти яви тя светлость жития твоего,/ источаеши бо чудесы,/ с верою приходящим к честному гробу твоему и вопиющим:/ радуйся, святый Василие,/ Мангазейский и всея Сибири чудотворче.
Третье светило пещерное,/ прогоняющее тьму бесовскую,/ восхваляем тя, мудре,/ и по долгу чтим труды и подвиги твоя,/ яже подъят о стаде своем/ и о украшении церковнем,/ воззывающе ти усердие сице:/ радуйся, отче Никоне, красото церковная.
Духовному твоему наставнику, отче Никоне, всячески прилепився/ и от него наставляемь,/ во всем Христови поработився,/ монахов был еси чиноначальник и преподобных сожитель,/ с нимиже Христа Бога моли непрестанно о всех нас.
Тропарь
глас 8
Егда славнии ученицы/ на умовении вечери просвещахуся,/ тогда Иуда злочестивый,/ сребролюбием недуговав, омрачашеся,/ и беззаконным судиям Тебе, Праведнаго Судию, предает./ Виждь, имений рачителю,/ сих ради удавление употребивша!/ Бежи несытыя души,/ Учителю таковая дерзнувшия.// Иже о всех благий, Господи, слава Тебе.
Кондак
глас 2
Хлеб прием в руце предатель,/ сокровенно тыя простирает,/ и приемлет цену Создавшаго Своима рукама человека,/ и неисправлен пребысть// Иуда, раб и льстец.