Святитель Феофан Затворник. Мысли на каждый день года
(Дея. 28; 1-31; Ин. 21, 15-25). Никто не поленится помянуть своих родителей; но поминать надо и всех православных христиан, и не в этот только день, а во всякое время, на всякой молитве. Сами там будем, и понуждаемся в молитве этой, как бедный в куске хлеба и чаше воды. Помни, что молитва об усопших и сильна общностью - тем, что идет от лица всей Церкви. Церковь дышет молитвой. Но как в естественном порядке, при беременности мать дышет, а сила дыхания переходит и на дитя, так и в благодатном порядке Церковь дышет общею всех молитвою, а сила молитвы переходит и на усопших, содержимых в лоне Церкви, которая слагается из живых и умерших, воюющих и торжествующих. Не поленись же на всякой молитве усердно поминать всех отшедших отец и братий наших. Это будет от тебя им милостыня. . .
Некоторые особенности богослужения
У нас нередко на субботы мясопустную и Пятидесятницы
смотрят только как на просто родительские субботы,
предназначенные главным образом, если не исключительно,
для поминовения наших сродников и друзей. Такое отношение
показывает только незнакомство с совершенно исключительным
содержанием службы этих двух суббот, непонимание намерения
Церкви относительно этих двух нарочитых дней.
Святая Церковь, представляя нам очень много случаев к
молитве о наших близких, дорогих усопших и к поминовению
их по именам, вместе с тем в своих заупокойных песнопениях
и молитвах постоянно поучает нас одновременно молить
Господа и об упокоении всех преждепочивших православных
христиан. Этим она напоминает нам, что кроме любимых наших
сродников и друзей у нас есть еще множество братии во
Христе, которых мы, и не видавши их, должны любить, о
которых, даже и не зная их имен, мы должны молиться. Так
устанавливает она и старается поддержать такой порядок,
при котором молитва о каждом православном христианине
будет непрестанно возноситься даже и тогда, когда не
останется в живых никого из лично знавших его, когда
забудется на земле имя его, — молитва о нем будет
непрестанно возноситься до скончания века.Свт. Афанасий (Сахаров) «О
поминовении усопших по Уставу Православной
Церкви»
Совершаем память всех православных христиан, от века
усопших, отец и братий наших. Служба совершается по
Цветной Триоди. Порядок службы такой же, как в субботу
мясопустную, с тем только отличием, что в мясопустную
субботу поются песнопения Октоиха рядового гласа, а в
субботу перед Пятидесятницею – непременно 6-го
гласа.
Поются "Непорочны" (17-я кафизма-118 псалом),
разделяемая на 2 статии, В обычной практике на пение
"Непорочны" священник и диакон через царские
врата выходят на середину храма к заупокойному столу
(тетраподу, или "кануну").
1-я статия:начинается пением
Блажени непорочнии (поются первые два
стиха). Священник читает псаломские стихи, в это
время хор к каждому стиху поет тихо припев:
Благословен еси, Господи, научи мя оправданием
Твоим.
После первой статии произносится ектения об усопших (малая
заупокойная ектения).
2-я статия начинается с 94 стиха
- Твой есмь аз. Хор припевает к читаемым
стихам второй статии Спасе, спаси мя.
После второй статии сразу же поются тропари по
Непорочных: Святых лик обрете источник
жизни с припевом:
Благословен еси, Господи, научи мя оправданием
Твоим. И бывает полное каждение всего храма.
Затем произносится заупокойная ектения, и
поется седален: Покой, Спасе наш. Священнослужители
остаются на середине храма.
Прокимен, глас 6: Души их во
благих водворятся.Стих: КТебе Господи, воздвигох душу мою, Боже мой, на Тя
уповах, да не постыжуся во век.
Причастный стих: Блажени, яже избрал и приял еси,
Господи, и память их в род и род.
В субботу перед Пятидесятницей принято вместо Видехом
свет истинный петь тропарь Глубиною мудрости.
Молитвы
Тропарь преподобных Виссариона и Илариона
глас 4
Боже отец наших,/ творяй присно с нами по Твоей кротости,/ не отстави милость Твою от нас,/ но молитвами их// в мире управи живот наш.
Кондак преподобного Виссариона
глас 2
Вышних сил подражав, преподобне,/ образом птиц житие пожил еси,/ временная в забытии положив,/ непрестанным желанием влеком к Небесным добротам Христа Царя,/ дондеже Того достигл еси, Висарионе,// моли непрестанно о всех нас.
Кондак преподобного Илариона
глас 2
Ограды живоносныя твоея пажити,/ пастырски невредимо стадо соблюл еси/ и явился еси высотою дел велик, новый Иларионе,/ по благочестии многи муки и скорби прием:/ тем во всерадостный живот вселився Горняго Сиона,// моли за ны, преподобне.
Тропарь святителя Ионы, епископа Великопермского
глас 4
Святителю Церкви Великопермстей,/ истинный хранителю апостольских преданий,/ столпе непоколебимый Православия,/ благочестия учителю,/ Ионо святителю блаженне,/ Владыку всех моли/ мир пастве твоей/ и всей Русстей земли даровати/ и всем нам спастися.
Тропарь преподобного Ионы Климецкого
глас 4
Ангельскому житию поревновав, блаженне Ионо,/ оставил еси отечество твое, великий Новград,/ и, пришед в пределы Олонецкия/ и в пустыню вселився,/ в трудех, молитвах и слезах подвизался еси,/ и, яко мудрый купец, Царствие Небесное наследовал еси./ Темже любовию вопием ти:/ моли Христа Бога,/ да спасет души наша.
Кондак преподобного Ионы Климецкого
глас 2
Христовым стопам последователь быв, блаженне Ионо,/ радуяся, вселился еси в пустыню,/ Вышняго Промыслом наставляемь,/ и, не убоявся вражиих приражений,/ якоже столп непоколебим,/ уготовал еси себе в жилище Духу Пресвятому,/ мы же, память твою совершающе, вопием радостно:/ радуйся, яко озарявши нас чудесы твоими;/ радуйся, яко оставил еси временная ради будущих благ./ Радуйся, яко возставляеши ленивых ко спасению./ Моли убо Христа Бога, отче преподобне,/ да спасет души наша в День Судный.
Тропарь преподобного Паисия Угличского
глас 8
Христовы ради любве отечество и род оставил еси,/ и, ангельскому житию поревновав,/ в пустыню вселился еси,/ в нейже многотрудное житие явил еси/ и чудес дарования от Бога приял еси,/ Паисие преподобне,/ моли Христа Бога спастися душам нашим.
Христовы ради любве отечество и род оставил еси/ и, ангельскому житию поревновав,/ духовному отцу твоему преподобному Макарию, подражатель быв,/ града Углеча достигл еси,/ и близ того при водах в пустыню, Ангелом показанную, вселился еси,/ и обитель прекрасну Матери Божией воздвигл еси,/ и множество монахов собрал еси,/ имже и наставник ко спасению быв,/ и чудес дарования от Бога приял еси,/ Паисие преподобне,/ моли Христа Бога спастися душам нашим.
Ин тропарь преподобного Паисия Угличского
глас 8
Слез твоих теченьми пустыни безплодное возделал еси/ и, иже из глубины воздыханьми, во сто трудов уплодоносил еси,/ и был еси светильник вселенней, сияя чудесы, Паисие, отче наш,/ моли Христа Бога/ спастися душам нашим.
Кондак преподобного Паисия Угличского
глас 2
Чистотою душевною божественно вооружився/ и непрестанный молитвы, яко копие, имый,/ крепко ссекл еси бесовское ополчение,/ Паисие, отче наш,/ моли непрестанно о всех нас.
Ин кондак преподобного Паисия Угличского
глас 8
Украшен добродетельми, преподобне Паисие Богодухновенне,/ Церкве Христовы красота был еси,/ подвиги бо иноческими украси ю, блаженне./ Темже молим тя:/ молися ко Господу свободити нас от всякия брани борителя, вопиющих ти:/ радуйся, отче преблаженне.