Святитель Феофан Затворник. Мысли на каждый день года
"Прииде пост, мати целомудрия". А какое же было время до того дня? Время блуждения. Душа блудила со всем, что ни попадало приятного на глаза, - и с лицами, и с вещами, а полнее с греховными страстями. Всякий имеет свою страсть, которой угождает во всем. Пора конец положить. Уразумей всякий свою Далилу, вяжущую тебя и предающую злым врагам, и покинь ее. И дано будет тебе больше, чем Самсону: не волосы только отрастут - благие помышления, и не сила только воротится - крепость воли, но и очи откроются - ум станет зрящим и увидит Господа, и себя, и что вокруг тебя в надлежащем свете. Се ныне время благоприятно! Се ныне день спасения!
Общие особенности великопостных
часов: на каждом часе по прочтении трех
обычных псалмов стихословится рядовая кафизма. На каждом
часе троекратно поется с тремя земными поклонами тропарь
часа. В конце каждого часа произносится молитва св. Ефрема
Сирина. Часы 3-й, 6-й и 9-й читаются вместе, и к
ним присоединяются изобразительны и вечерня.
Вечерня вседневная. Вечерня вседневная следует за изобразительными без
начального возгласа.
На стиховне самогласен дня: Постимся постом приятным.
Великое повечерие
Великим постом, в вечер тех дней, когда не было полной
Литургии (за исключением вечера среды и пятницы 5-й
седмицы), всегда совершается великое повечерие. Великое
повечерие поется отдельно от вечерни.
Великое повечерие состоит из 3-х частей. Каждая часть
начинается чтением Приидите, поклонимся и
завершается особой молитвой.
После обычного начала и 69
псалма читается Великий канон прп. Андрея
Критского. По традиции, во время чтения псалма
иерей в епитрахили исходит на середину храма, где стоит
аналой с приготовленным текстом Великого канона прп.
Андрея Критского. Канон разделяется на четыре части и
читается в понедельник вечером, вторник, среду и
четверг. Сразу по окончании канона читается псалом 4 и
прочее последование повечерия.
После 90 псалма хор поет С нами Бог с припевом Яко с
нами Бог на каждый стих, тропари День прешед.
После Верую иерей выходит из
алтаря и перед царскими вратами произносит нараспев
Пресвятая Владычице Богородице, моли о нас,
грешных (поклон). И далее поются молительные стихи.
После третьего Трисвятого хор поет «велегласно и
косно» (т.е. громко и медленно) Господи сил, с нами
буди.
После возгласа Боже, ущедри ны священник
произносит молитву св.Ефрема Сирина
(с 16-ю поклонами).Во время чтения священником молитвы
Владыко многомилостиве все молящиеся
преклоняются до земли, а священник произносит слова
Благословите, отцы святии. Молящиеся отвечают:
Бог да простит ти, отче святый (или Бог
простит ти, отче святый, помолися о нас, грешных).
Священник, обратясь к алтарю, возглашает прошения
ектении: Помолимся о великом Господине
и Отце нашем
Молитвы
Тропарь преподобного Лонгина Коряжемского
глас 1
От мятежа мирскаго удалився,/ к немерцающему Свету притекл еси, преподобне отче Лонгине,/ и ныне чисте зриши Святую Троицу,/ Юже моли за ны недостойныя,/ да спасет души наша.
Кондак преподобного Лонгина Коряжемского
глас 8
По словеси Учителя Христа,/ крест на рамо твое приял еси,/ вся житейская отринув,/ и образ Животворящаго Древа в пустыню принесл еси,/ идеже доныне исцеления неоскудно источаются/ с верою приходящим к тебе.
Тропарь преподобного Прохора Печерского, в Ближних пещерах
глас 4
Преподобне и чудотворче, отче Прохоре,/ препитавый во гладе алчущия хлебом от былия и солию от пепела,/ напитай и нас пищею духовною,/ моля Христа Бога/ о душах наших.
Кондак преподобного Прохора Печерского, в Ближних пещерах
глас 2
Велиим воздержанием удручая плоть свою, святе,/ лишився пищи человеческия,/ зелием и травою вместо хлеба, пепелом же, аки солию, питался еси,/ чудодейственне Прохоре./ Еже видя, Господь преложи зелие во хлеб и пепел в соль,/ имиже ты множество гладных препитал еси,/ тем тя чтем и ублажаем.
Тропарь священномученика Харалампия
глас 4
Яко столп избранный Церкве Христовой/ и светильник присносветлый всея вселенныя,/ премудре показася, Харалампие,/ возсия в мире мучением,/ разруши идольское мракобесие, блаженне,/ сего ради явися предстатель Христу,/ молися спастися нам.
Тропарь священномученика Харалампия, поемый на молебне
глас 4.Подобен: К Богородице прилежно:
Страстотерпцу Харалампию приступим/ и образу его поклонимся, от сердца вопиюще:/ мучениче Харалампие и отче,/ от всякаго обстояния и всех бед своих раб избави нас,/ в церкве твоей выну пребывающих.
Ин тропарь священномученика Харалампия, поемый на молебне
глас 4. Подобен: Вознесыйся на Крест:
Пострадавый мужески и мученический надевый венец,/ священномучениче преславне Харалампие, / свобода раб твоих от губительства и всякаго зла,/ напастей и бед, святе,/ с любовию твое призывающих чудное имя.
Ин тропарь священномученика Харалампия, поемый на молебне
глас 2
Молитвами твоими ко Господу/ от зол, бед, напастей свободи/ верно к тебе прибегающих/ и сетей избави вражиих,/ велий страстотерпче Харалампие.
Ин тропарь священномученика Харалампия, поемый на молебне
глас 4. Подобен: Скоро предвари:
Яко столп избранный Церкве Христовой/ и светильник присносветлый всея вселенныя,/ премудре показася, Харалампие,/ возсия в мире мучением,/ разруши идольское мракобесие, блаженне,/ сего ради явися предстатель Христу,/ молися спастися нам.
Кондак священномученика Харалампия
глас 8
Подобствовав благодатию священства, славне,/ Церковь светло украсил еси Божественным страданием,/ еже за Христа приял еси доблественно, радуяся, Харалампие,/ честный светильниче всемирный, осияваяй концы,// яко непобедимый.
Кондак священномученика Харалампия, поемый на молебне
глас 6. Подобен: Предстательство христиан:
Яко мученик и исповедник цвет,/ двойным венцем Христос тя увенча,/ возвеличив безчисленными чудесы на земли,/ но яко благодать Господню являя нам, / верно к тебе прибегающим, / даруй мир, помозй в напастех и лютых бедах,/ святейший Харалампие.
Тропарь благоверной княгини Анны Новгородской
глас 1
От запада возсиявши, яко звезда небосветлая,/ прияти Православную веру сподобилася еси,/ в нейже плод благославный Русской земле принесши,/ святая благоверная княгине Анно,/ Христа всем сердцем возлюбила еси,/ Того оправдания и законы хранящи;/ темже днесь всесвятую твою память празднующе,/ грехов оставление молитвами твоими приемлем.
Кондак благоверной княгини Анны Новгородской
глас 4
Днесь в светлой памяти твоей/ Великий Новград веселится,/ созывая всех верных светло праздновати память твою,/ и мы ныне, духовно ликовствующе,/ радостно славим тя и молим:/ святая благоверная княгине Анно,/ предстоя Святей Троице/ моли избавити Великий Новград и всю землю Русскую/ от всяких бед и обстояний и всем нам спастися.