Святитель Феофан Затворник. Мысли на каждый день года
(Фил. 4, 4-9; Ин. 12, 1-18). Кого не было при Сретении Господа, когда Он торжественно, как царь, входил в Иерусалим, и кто не взывал тогда: "осанна Сыну Давидову"! Но прошло только четыре дня, и тот же народ, тем же языком кричал: "распни, распни Его"! Дивное превращение! Но что дивиться? Не то же ли самое делаем и мы, когда по принятии св. таин Тела и Крови Господних, чуть только выходим из церкви, - забываем все, и свое благоговение и Божию к нам милость, и предаемся по прежнему делам самоугодническим, сначала маленьким, а потом и большим, и, может быть, еще прежде четырех дней, хоть не кричим другому: "распни!", а сами распинаем в себе Господа. И все это видит и терпит Господь! Слава долготерпению Твоему, Господи!
Некоторые особенности богослужения
Этот праздник называется еще Цветоносной Неделей, а также
Вербным воскресеньем - от обычая освящать в этот день
пальмовые ветви, заменяемые у нас вербою.
Начало праздника восходит к глубокой древности. Древнейшее
указание на праздник (от III века) принадлежит Мефодию,
епископу Патарскому, который оставил поучение на этот
день. Многие песнописцы, как то: св. Андрей Критский (VII
в.), преп. Косма Маиумский и Иоанн Дамаскин (VIII в.),
Феодор и Иосиф Студиты, император Лев Философ, Феофан и
Никифор Ксанфопул (IX в.) - прославили праздник
песнопениями, которые и теперь поет Православная Церковь в
этот праздник.
Служба совершается только по Триоди. Воскресные песнопения
(в т.ч. Ангельский собор, Воскресение
Христово видевше) не поются.
После входа читаются три паремии: первая — из
Книги Бытия (49,1-2, 8-12), в
которой патриарх Иаков дает наставления своим сыновьям;
вторая – из Книги пророка Софонии (3,14-19),
где говорится о том, что Господь по Своей благости
спасает людей; третья – из Книги
пророка Захарии (9, 9-15), в которой пророк
предсказывает о торжественном входе Христа Спасителя в
Иерусалим на осляти.
Прокимен, глас 4: Из уст младенец и
ссущих совершил еси хвалу.Стих:
Господи Господь наш, яко чудно имя
Твое по всей земли.
Воскресение Христово видевше не поется. После
Евангелия во время чтения 50-го псалма совершается
каждение ваий, читается молитва на благословение ваий:
Господи Боже наш, седяй на
Херувимех, затем
окропляются ваии святой водой с произнесением слов
(трижды): Освящаются ваия сия, окроплением воды
сея священныя, во Имя Отца и Сына и Святаго
Духа.
Ваии раздаются во время помазания молящимся, которые стоят
с ними и с зажженными свечами в продолжение канона, тем
самым изображая собой древних жителей Иудеи, вышедших на
сретение Господа при входе Его во Иерусалим.
Употребление ваий и с ними свечей при богослужении
относится к древним временам, как об этом свидетельствуют
святые отцы Церкви: Иоанн Златоуст, Амвросий, Прокл и
другие. Эти зеленеющие ветви служат знамениями победы над
смертью и Воскресения Христа. Свечи, которые держат при
ваиах (вербах), означают величие и светлость торжества
Воскресения Господа и немерцающий свет блаженного
воскресения для вечной жизни.
На 9-й песни Честнейшую не поем. Вместо нее
диакон запевает начальные слова ирмоса 9-й песни канона:
Бог Господь и явися нам, и певцы продолжают:
Составите праздник и, веселящеся, приидите,возвеличим Христа, с ваиами и ветьми, песньмизовуще: благословен Грядый во Имя Господа, Спасанашего.
Прокимен праздника, глас 4: Благословен грядый во имя
Господне, Бог Господь, и явися нам. Стих:
Исповедайтеся Господеви яко благ, яко
в век милость Его.
Аллилуиа, глас 1: Воспойте
Господеви песнь нову, яко дивна сотвори Господь.Стих: Видеша вси концы земли
спасение Бога нашего.
Причастен: Благословен грядый во
имя Господне, Бог Господь, и явися нам.
Лазарева суббота и Вербное воскресение служат переходом от
Св. Четыредесятницы к Страстной седмице.
Молитвы
Тропарь святителя Иннокентия, митрополита Московского
глас 1
Во вся страны полунощныя изыде вещание твое,/ яко приемшия слово твое,/ ихже боголепно научил еси,/ неведущия Христа светом Евангелия просветил еси,/ человеческия обычаи украсил еси,/ Российская похвало, святителю отче наш Иннокентие,/ моли Христа Бога/ спастися душам нашим.
Ин тропарь святителя Иннокентия, митрополита Московского
глас 3
Первый учитель прежде темным языческим племенам,/ первый возвеститель им пути спасительнаго,/ апостольски потрудивыйся в просвещении Сибири и Америки,/ святителю отче наш Иннокентие,/ Владыку всех моли/ мир вселенней даровати/ и душам нашим велию милость.
Кондак святителя Иннокентия, митрополита Московского
глас 4
Истинный и наложный учитель был еси:/ заповеданная бо Господам сам сотворив,/ имже учил еси и наказал еси ко благочестию приходящая чада,/ неверныя вразумлял еси познати веру истинную,/ просвещая их святым Крещением./ Сего ради со апостолы радуешися,/ приемля почесть благовестника Христова.
Тропарь святителя Ионы, митрополита Московского и всея России чудотворца
глас 3
Ярем Господень измлада восприим,/ и Того стопам невозвратным желанием последовал еси,/ и освященнаго подвига достигл,/ святительства паству приим и чудес от Бога дары прият,/ с верою приходящим к раце мощей твоих/ подавши различным недугом исцеление неоскудно,/ отче наш Ионо, святителю Христов,/ моли Христа Бога даровати нам велию милость.
Тропарь святителя Ионы, митрополита Московского и всея России чудотворца
глас 4
От юности твоей весь сам себе Господеви возложив,/ в молитвах, и трудех, и в постех образ быв добродетели,/ отонудуже видев Бог твое благое произволение,/ архиерея тя и пастыря Церкви Своей устрояет./ Темже и по преставлении честное тело твое цело и нетленно соблюдеся,/ Ионо святителю,/ моли Христа Бога да спасет души наша.
Ин тропарь святителя Ионы, митрополита Московского и всея России чудотворца
глас 3
Божественною благодатию просветився/ и по смерти показуя светлость жития твоего,/ источаеши мирови благоухания,/ притекающим к раце мощей твоих,/ и народи Московстии наставил еси ко свету богоразумия,/ Ионо, отче наш,/ моли Христа Бога/ даровати нам велию милость.
Кондак святителя Ионы, митрополита Московского и всея России чудотворца
глас 8
Желанием духовным постническое житие совершив/ и святительства паству приим,/ чистоты ради телесный и тело твое Владыка Христос соблюде нетленно/ и Петру чудотворцу наследника тя содела,/ и того нраву последовал еси,/ и учителя тя Христос Своему стаду дарова,/ идеже лежат целебныя мощи твоя,/ благоухают, яко от кадила благовонна,/ и подают исцеления немощным, верою приходящим,/ святителю Ионо, моли Христа Бога непрестанно о всех нас.
Кондак святителя Ионы, митрополита Московского и всея России чудотворца
глас 8
Яко от младенства Господеви поработив себе, мудре,/ постом и бдением тело твое удручая,/ темже сосуд чист и дом Духу Пресвятому явился еси./ Сего ради и Церкви Своей тебе архиерея и пастыря устрояет,/ юже добре упас, ко Господу отходиши, Егоже возлюбил еси./ Тем молим тя: поминай нас, верою чтущих святую память твою, да вси зовем ти:/ радуйся, отче Ионо, святителю всечестный.
Тропарь священномученика Ипатия, епископа Гангрского
глас 4
Изволением Божественнаго разума/ вперив ум свой в Небесныя обители/ и равно Ангелом житие пожив на земли,/ сего ради мучения красоты венец на своем версе утвердив,/ священномучениче Ипатие,/ моли Христа Бога/ спастися душам нашим.
Тропарь священномученика Ипатия, епископа Гангрского
глае 4
Изволением Божественнаго разума/ вперив ум свой в Небесныя обители/ и равно Ангелом житие пожив на земли,/ сего ради мучения красоты венец на своем версе утвердив,/ священномучениче Ипатие,/ моли Христа Бога/ спастися душам нашим.
Ин тропарь священномученика Ипатия, епископа Гангрского
глас 3
В прекрасном Церкве апостольския вертограде/ из юна возраста всесильною десницею Божиею насадился еси,/ Богоблаженне отче Ипатие,/ и в ней, яко верен первосвященник,/ верно Богоначальное и Всетворящее Троическое Единство/ проповедал еси во Вселенском Собрании,/ Духа же Святаго в добродетелех исполнен быв,/ велия чудеса сотворив,/ мучением за веру Христову скончався,/ пришел еси в Небесный град,/ идеже Триипостаснаго Бога зря,/ моли о чествующих тя,/ да в Горнем Иерусалиме со святыми жити сподобимся.
Ин тропарь священномученика Ипатия, епископа Гангрского
глас 4
Боговидное досточудных добродетелей зерцало,/ Богоправимое Православный веры правило/ и утверждение Церкве Христовы,/ за нюже и страдал еси, всечудне отче Ипатие,/ чудесы, Богодарованными тебе, весь мир удивив,/ душеспасительныя пользы сотворил еси,/ и ныне верно призывающим тя во всяких бедах и напастех/ испроси нам у Господа Бога/ помощь и спасение вечное душам.
Кондак священномученика Ипатия, епископа Гангрского
глас 2
Римскому отечеству светильник,/ Богозарными лучами концы светя,/ ныне просвети твое празднество поющия, Ипатие,/ прося свыше мира и грехов оставления,/ молитвами защити ны, Ипатие многострадально.
Ин кондак священномученика Ипатия, епископа Гангрского
глас 2
Обитель Триипостаснаго Божества,/ достоблаженне отче Ипатие, быв,/ во вселенную Всетворца Бога воскликнул еси./ Благодарственне же чудодействуя,/ вшел еси в Небесный обители,/ тамо моли Всесвятую Троицу, молим тя,/ исцелити телеса и души наша/ в Богосозданную нашу красоту.
Ин кондак священномученика Ипатия, епископа Гангрского
глас 4
О всеблаженный чудотворче Ипатие,/ предстояй в Небесех Всетворящей Божественней Троице,/ с лики Горними богоприятне и всерадостне возносиши хвалы./ Приими от нас сие тебе хвалорадостнословие./ И моли Господа избавити ны от всяких грехов, напастей же и болезней/ и даровати Царствие Небесное всюду поющим:/ аллилуйя.
Тропарь преподобного Ипатия целебника, Печерского, в Дальних пещерах
глас 1
Безначальнаго онаго и тихаго места,/ идеже несть печали, ни воздыхания,/ достигнути, преподобне, желая,/ не дал еси себе зде покоя нимало,/ но присно день и нощь в делех всяких/ и жестоком житии трудолюбно подвизаяся, пребываеши,/ тем желаемого получил уже, Ипатие,/ молися о душах наших.
Кондак преподобного Ипатия целебника, Печерского, в Дальних пещерах
глас 3
Труды ко трудом выну ради Господа прилагая,/ никогдаже обрелся еси празден, Ипатие./ Темже и в лепоту трудолюбив наречеся,/ звание приемь от дел.
Тропарь в Неделю Ваий
глас 4
Спогребшеся Тебе крещением, Христе Боже наш,/ безсмертныя жизни сподобихомся Воскресением Твоим,/ и воспевающе зовем:/ осанна в вышних,// благословен Грядый во имя Господне.
Кондак в Неделю Ваий
глас 6
На престоле на небеси, на жребяти на земли носимый Христе Боже, ангелов хваление, и детей воспевание приял еси зовущих Ти: благословен еси грядый Адама воззвати.
Величание
Величаем Тя,/ Живодавче Христе,/ осанна в вышних,/ и мы Тебе вопием:// благословен Грядый во имя Господне.